Hyresrätter

I Värmdö finns ett kommunalt bostadsbolag, VärmdöBostäder AB, som bygger och äger befintliga hyresrätter. Miljöpartiet de gröna i Värmdö vill öka antalet hyresrätter så att bostadskön minskar.
Att bo i hyresrätt innebär att man betalar för service som sköts av ett bostadsbolag. Det är den stora skillnaden mot att bo i egen villa eller bostadsrätt, där man själv har ansvar för renovering och skötsel. Många människor vill slippa ansvaret och väljer därför att bo i hyresrätt. En annan väsentlig skillnad är att det inte krävs någon ekonomisk grundinsats för att få bo i en hyresrätt. Människor som saknar fast regelbunden inkomst eller inte har tillräckligt hög månadsinkomst för att få banklån är därför beroende av att det finns hyresbostäder för att få tak över huvudet. Vi ser också att tillgången på hyresrätter utgör en viktig social trygghet för ensamstående föräldrar, och inte minst för de som står i begrepp att bryta upp från ett förhållande men är oroliga för hur de ska lösa boendesituationen.

Nyheter på Hyresrätter