Tågstationernas framtid kan avgöras i regionvalet

Miljöpartiet i Värmland satsar nu hårt på att uppmärksamma att valet till regionfullmäktige kan avgöra framtiden för de mindre tågstationerna.

– 2016 stängde Socialdemokraterna hälften av Värmlands tågstationer, trots våra protester.  Nu har vi fått med oss övriga partier på att åter öppna stationerna i Lene, Ottebol, Öjervik, Rottneros och Oleby på prov. Vi vill öppna fler. Men nu tyder opinionsmätningar på att S kan få makten i Region Värmland, och att Miljöpartiet kan åka ur. Det är förstås ett allvarligt hot mot tågstationerna, förklarar Jesper Johansson, språkrör för MP Värmland.

– Det gäller att vi får många väljare att förstå att det är i regionvalet som denna frågan kan avgöras. Vi har satt upp affischer på över 50 ställen i de kommuner det gäller – Kil, Arvika, Eda, Sunne och Torsby – och vi sponsrar Facebook-inlägg om frågan så att de ska nå många väljare som bor längs järnvägarna, berättar politiska sekreteraren Torbjörn Nilsson.