Hopp om fler tågstationer på Värmlandsbanan

Idag har vi tagit ett steg till för att ge människor på småorter och landsbygd längs järnvägen möjlighet att använda tåget.

Region Värmlands kollektivtrafiknämnd har fattat beslut om att ansöka till Trafikverket om att flera stationer på Värmlandsbanan återöppnas i vinter. Det gäller i första hand Lene och Ottebol. Om det är möjligt vill nämnden även återöppna Brunsberg, Ås och Lerot.

Besked från Trafikverket om vilka stationer som kan trafikeras och hur mycket väntas komma i slutet av september, när Trafikverket fastställer det som kallas för tågplanen för nästa år.

– Det är trångt på Värmlandsbanan, och vi kan inte säga något säkert än om hur det blir med dessa stationer. Men beslutet är en tydlig viljeyttring från kollektivtrafiknämnden – vi vill att även människor på småorter och landsbygd ska kunna använda den kollektivtrafik som finns. Nu hoppas vi att Trafikverket också ska komma fram till att tågen kan få stanna på fler stationer och på lämpliga tider, säger Jesper Johansson, språkrör för MP Värmland och ordförande i kollektivtrafiknämnden.

– För oss i Miljöpartiet är det här en viktig delseger. Och det är roligt att vi är så eniga i Värmlandssamverkan om tågstationspolitiken. Och att faktiskt alla partier utom Socialdemokraterna nu är med oss på tåget i denna fråga, säger Jesper Johansson också. Visa mindre