Nytt språkrör och ny ordförande för MP Värmland

Cecilia Boman Lindström från Väse har valts till nytt kvinnligt språkrör för Miljöpartiet i Värmland, och Lennart Bryntesson från Årjäng har valts till ny distriktsordförande.
– Det är oerhört roligt och spännande att få det här förtroendet av medlemmarna i MP Värmland. Och det är roligt att vara en del av en förening med medlemmar som arbetat så hårt och outtröttligt inför valet och för miljöfrågorna, säger Cecilia Boman Lindström.

– Värmland har flera stora utmaningar där Miljöpartiet behövs, fortsätter Cecilia. Några utmaningar som jag tycker är angelägna är till exempel rening av läkemedelsrester i våra reningsverk, att göra något åt våra konstgräsplaner som läcker flera ton mikroplaster om året, att förbättra hjälpen till unga med psykisk ohälsa, och att jobba för snabbare integration av invandrare så att vi tar tillvara den arbetskraft som kommer till oss.

– Jag brinner för en levande landsbygd, och är stolt att vårt parti vågar välja en distriktsordförande som bor långt bort i skogen, säger Lennart Bryntesson. Jag är glad att jag nu får chansen att jobba med strategiska frågor, som både miljöfrågorna och landsbygdsfrågorna är.

Valen skedde vid en distriktsstämma i anslutning till partidistriktets valvaka på söndagskvällen.

Som manligt språkrör fortsätter Jesper Johansson från Borgvik. Förra kvinnliga språkröret Stina Bergström slutade på grund av att hon fått arbete i Uppsala. Förra distriktsordföranden Birgitta Kahn slutade för att hon ville trappa ner, men fortsätter som ersättare i distriktsstyrelsen.