Stina Bergström och Jesper Johansson toppar Miljöpartiets listor

Stina Bergström från Högboda valdes till förstaplatsen på riksdagslistan, och Jesper Johansson från Borgvik fick förstaplatsen på landstingslistan i Värmland. Det beslöt Miljöpartiets distriktsstämma under lördagen.

– Jag är stolt och glad att för tredje gången få medlemmarnas förtroende att toppa riksdagslistan, säger Stina Bergström. Jag ser fram emot en spännande och viktig valrörelse. Den här mandatperioden har tydligt visat att Miljöpartiet behövs i regeringen – inte minst för att möta de stora miljö-och klimatutmaningarna.

– Det ska bli roligt att fortsätta kämpa för att hela Värmland ska ha tillgång till bra vård och bra kollektivtrafik. Och också att jobba för att landstinget i Värmland ska fortsätta vara föregångare i miljö- och hållbarhetsarbetet, säger Jesper Johansson.

De nio följande kandidaterna på riksdagslistan, efter Stina Bergström, blev Jesper Johansson, Borgvik, Monika Bubholz, Karlstad, Per-Inge Lidén, Skåre, Torbjörn Nilsson, Ulvsby, Eva Hallström, Västra Ämtervik, Tony Nilsson, Töcksfors, Birgitta Kahn, Karlstad, Alina Koltsova, Arvika, och Lennart Bryntesson, Högelian.

På landstingslistan följs Jesper Johansson av Eva Hallström, Västra Ämtervik, Robert Halvarsson, Karlstad, Monika Bubholz, Karlstad, Torbjörn Nilsson, Ulvsby, Birgitta Kahn, Karlstad, Lars-Ola Westerlund, Deje, Alina Koltsova, Arvika, Tony Nilsson, Töcksfors och Anna Wilén, Grava.

Ytterligare information:
Stina Bergström 070-33 25 157