Hoppfull nyhet om mer hållbart semesterfirande

Den 30 juli kom nyheten om ”10 000 försenade flyg från Arlanda”. Enligt Sveriges Radio Ekot var fyra av tio flyg från Arlanda antingen försenade eller inställda i juni och juli. Orden inställda och försenade har en negativ klang, men det riktigt dåliga med nyheten är istället att den visar att det fortfarande görs ett stort antal flygresor.

Under ett par år med pandemin har vi blivit bättre på att ta del av evenemang och sevärdheter i vårt eget fantastiska land och dess nära omgivningar. Hemester har blivit ett begrepp, som kunde markerat början på nya semestervanor. Tyvärr verkar så inte vara fallet. Europa har under innevarande sommar drabbats av kraftiga värmeböljor, vilka inneburit temperaturrekord i flera länder. Mot bakgrund av detta finns det mycket som talar för väsentligt mer hållbara resvanor och för semester med andra transportmedel än flyg.

Insändare från Peter Thorén
Samma dag förra veckan presenterades den hoppfulla nyheten ”Växande intresse för tågluffning”. TT rapporterade då att intresset för tågluff snart är på samma nivå som före pandemin. Enligt nyhetsbyrån har det under perioden januari-juni 2022 sålts över 17 000 interrailkort i Sverige.
Tågresenären bidrar med bara mycket små klimatpåverkande utsläpp vid sina resor i Europa. Detta hindrar förstås inte att tågluffandet ger möjlighet till både minnesvärda möten med människor från olika kulturer och andra oförglömliga upplevelser.

Peter Thorén, ersättare för Miljöpartiet i kommunfullmäktige och i Samhällsbyggnadsnämnden i Värnamo kommun.