Företagande

Det handlar om att ha aktiva detaljplaner för att underlätta för företag att etablera sig i kommunen. Det måste finnas VA, fiberanslutning och påfartsvägar, men vi behöver inte fokusera på centrala Västervik. Betongfabriken som flyttas från Lucerna till bergtäkten utanför stan och den tilltänkta laxodlingen utanför Ankarsrum är bra exempel på att ta tillvara platser som redan finns. Vi kan skapa våra egna industricentra. Vi har flera bruksorter där det finns mark. I Edsbruk, till exempel, som ligger logistiskt nära E22.

Vi kan också göra hamnen till ett logistikcentrum här i Västervik. Det skulle optimera transporterna, eftersom fartyg sväljer mycket gods.

Vi bor i en fantastisk kommun där den biologiska mångfalden och rikedomen är särskilt lämpad för ekoturism. Här vill vi ge ett tydligare uppdrag till Västervik Framåt kring turism och besöksnäring. Att tillgängliggöra reservat och naturleder samt att utveckla naturum och vattenskolan är viktigt för kunskapsbyggande naturupplevelser.

Nyheter på ämnesordet

Örebro län, 7 maj 2024

Altinget debatt: Vem är det som styr, Lotta Edholm?

Västmanland, 6 maj 2024

Duellen med Alice Bah Kuhnke

Örebro län, 5 maj 2024

NA: Alice Bah Kuhnke tar strid mot H&M: ”Återbruk har hamnat i stora sopberg”