Avbrutet fullmäktige den 24 februari

Avbrutet fullmäktige den 24 februari

Viktiga frågor som vi i Mp lämnat in, får nu vänta till april. Vi är oerhört besvikna. Se 37 minuter in i mötet via länken
https://vellingelive.solidtango.com/video/vellinge-kommunfullmaktige-24-februari-24-feb-17-58-22-00

Miljöpartiet yrkade avslag på Förändring av nämndsorganisation.

Kommunstyrelsen har ej getts möjlighet att yttra sig över förslag till förändring och reglementen.

Miljöpartiet ställer sig frågande till föreslagen åtgärd att upplösa nuvarande Myndighetsservicenämnd samt att göra de förändringar i reglemente som föreslås.
• Vi saknar relevanta motiveringarna till att detta ska göras utan att gemensamma utvärderingar av den berörda nämnden och de övriga nämnder som berörs (Kommunstyrelsen och Omsorgsnämnden) har genomförts.
Förslaget till förändring från de styrande är nu:
”Den föreslagna förändringen innefattar förslag om att avveckla myndighetsservicenämnden och att återkalla uppdragen för de 11 ledamöterna och 11 ersättarna i samband med att kommunfullmäktige fattat beslut om nytt reglemente för miljö och byggnadsnämnden. Det ska här tilläggas att den nya nämndstrukturen inte påverkar tjänstemannaorganisationen.”
Miljöpartiets kommentar: Förslaget berör många förtroendevalda från samtliga partier, inte bara de i nuvarande Myndighetservicenämnd utan även i Kommunstyrelsen och Omsorgsnämnden. Förtroendevalda som antagit sina roller med grund i hur nämnders ansvarsområden (Reglementen) var beslutade. Partier som valt förtroendevalda efter nämndstrukturen och den roll den förtroendevalde har (ordinarie eller ersättare). Det nya förslaget innebär att ett partis möjlighet till inflytande, att lägga yrkanden och initiativärenden förändras, då ordinarie respektive ersättarroll är olika i de tre nämnderna.
Förslag till beslut av ändringar är ytterligare förvånande då det var en tydlighet efter valet 2018 kring varför de då nya Reglementena för nämnderna beslutades.
Bakgrund:
”Inför mandatperioden 2019 – 2022 gjordes förändringar i nämndsorganisationen. Det övergripande målet och syftet med den nya politisk organisationen var att den skulle bidra till ett ökat fokus på processer och arbetssätt. Särskilt när det gäller lov, tillstånd och tillsyn. Ett annat mål med förändringen var att ansvar och frågor inom respektive nämnd skulle bli mer likartade. Det fanns även ett behov att lyfta över ansvarsområden till kommunstyrelsen som tidigare legat under nämnds ansvar. Kommunstyrelsen fick ett utökat ansvar i frågor såsom planering av naturvård och strategisk utveckling av miljö och hållbarhet.”
Miljöpartiets kommentar: Det utökade ansvaret för Kommunstyrelsen i frågor såsom planering av naturvård och strategisk utveckling av miljö och hållbarhet, var en viktig signal att dessa områden ansågs mycket betydande för kommunen inför framtiden. Miljöpartiet menar att stort fokus på dessa frågor har getts i Kommunstyrelsen och att det är partier som varit mycket aktiva i dessa frågor. Efter enbart 1 år och utan utvärdering (att hänvisa till resultatet i SCB undersökningen är ytterst förvånande, den förra gjordes 2016 och den nuvarande undersökningen genomfördes sensommaren 2019, dvs Kommunstyrelsen hade enbart haft 6 månaders med detta ansvarsområde) så framförs nu i det nya förslaget att:
”Bildandet av en miljö-och byggnadsnämnd bedöms ge ökat fokus på klimat och miljöfrågorna. Här behöver kommunen lägga större kraft, vilket bland annat bekräftades i senaste SCB undersökningen där miljöområdet som enda verksamhetsområde tappade i medborgarnas förtroende. I dessa viktiga frågor har kommunstyrelsen, med sitt breda ansvarområde haft det svårare att synliggöra arbetet på det sätt som var tänkt och som det bedöms behövas framöver.”
Miljöpartiet är nu frågande till varför de styrande nu drar slutsatsen att bildandet av en miljö-och byggnadsnämnd bedöms ge ökat fokus på klimat och miljöfrågorna. Vi delar inte alls synen att Kommunstyrelsen inte haft svårigheter med det området. Vi är i sig inte emot en stark miljö-och byggnadsnämnd, men de nu föreslagna ändringarna som görs utan utvärdering är mycket märkliga.
Fortsatt motiveras föreslagna ändringar med:
”Föreslagna förändringar i och mellan nämnders och kommunstyrelses ansvarsområden bedöms ge mer renodlade ansvarsområden och en förbättrad struktur för den politiska styrningen. Uppgifter enlig alkohol och tobakslagen, parkeringstillstånd för 2 (2) rörelsehindrade, myndighetsutövning inom färdtjänst etc. föreslås därför föras över till omsorgsnämnden. Förslaget innebär inga organisatoriska förändringar i tjänstemannaorganisationen.
Miljöpartiet är frågande till att inga organisatoriska förändringar kommer att behöva göras.
Vidare står i föreslaget beslut:
”Uppgifter kopplat till kap 2.6 Strategisk och hållbar utveckling enligt reglemente för kommunstyrelsen i Vellinge kommun föreslås flyttas i vissa delar från kommunstyrelsen till den nya miljö- och byggnadsnämnden. Här ingår att ansvara för det klimat och miljöstrategiska arbetet, inklusive myndighetsuppgifter inom klimat och energiområdet bl.a. energirådgivning. Nämnden föreslås också ansvara för frågor rörande energiplanering och energihushållning. Kommunstyrelsen föreslås dock ha fortsatt ansvar för det sammanhållna kommunövergripande hållbarhetsarbetet med fokus på de globala målen, agenda 2030 utifrån sociala, ekonomiska och ekologiska perspektiv.
Den nya nämnden; miljö- och byggnadsnämnden får ett nytt reglemente utifrån de föreslagna förändringarna och övertar det som är myndighetsservicenämndens ansvar i övriga delar.”

Miljöpartiets kommentar:
• Mycket oklart vad gäller Naturvårdsområdet. I förslag till reglemente för nya Miljö-och Byggnadsnämnden står det: att Nämnden fullgör även kommunens uppgifter med avseende på naturvårdsfrågor.
I förslaget för nytt reglemente för Kommunstyrelsen står det: Följa övergripande naturvårdsfrågor som inte åligger andra nämnder.
Miljöpartiets frågor inför Kommunstyrelsens möte den 20200211:
1. Varför inhämtades inte samtliga berörda nämnders synpunkter, innan förslag lades?
2. Hur kan situationen förändrats under den korta tid som Kommunstyrelsen haft ansvar för som när den infördes beskrevs såhär: Det fanns även ett behov att lyfta över ansvarsområden till kommunstyrelsen som tidigare legat under nämnds ansvar. Kommunstyrelsen fick ett utökat ansvar i frågor såsom planering av naturvård och strategisk utveckling av miljö och hållbarhet.”
3. Hur ska de nya reglementena och området kring naturvårdsfrågor tolkas?
4. Hur ser i övrigt ansvarsfördelning och delegationsordning ut som konsekvens av föreslagna ändringar?
5. Hur menar ni att det är rättfärdigat att göra förändringar som de facto försämrar möjlighet till påverkan för ledamöter och ger nya oförutsedda konsekvenser för åtminstone vårt parti?

Relaterade nyheter

Region Stockholm, 28 mars 2024

20 000 extra vårdbesök till BUP

Örebro län, 28 mars 2024

Pia Frohman (MP): Tillsammans stärker vi vår demokrati!

Region Stockholm, 21 mars 2024

Succé för nya lovkortet – över en halv miljon resor under första lovet

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter