Bristfällig ny Näringslivs-och turismstrategi

Vellinges nya Näringslivs- och turismstrategi saknar viktigt fokus kring väsentliga möjligheter för företagande inom framtidsviktiga områden relaterade till naturupplevelser.
 Vid gårdagens Kommunstyrelse så försökte vi få gehör för att Näringslivs- och turismstrategi 2021-2024 skulle kompletteras med möjligheter till utveckling för det lokala näringslivet, genom att lyfta fram satsningar så att natur- och ekoturism kan spira. Därutöver att naturum och konsthall är den del av detta.
Barnfamiljperspektivet ”Barnens Vellinge” kopplat till detta område saknades i det underlag vi skulle besluta om.
Istället så var det tydligt att när det gäller Falsterbo Strandbad så har det lyfts in i strategin med ny inriktning (något vi inte är eniga i): "Utvecklingen av Falsterbo strandbad som planeras ingå som del i en framtida hotell-, konferens- och spaanläggning".
Det blir än märkligare med en av de uppsatta målsättningarna i strategin för locka besökare, som var uttryckt såhär: ”• Det finns möjlighet att göra fler aktiviteter.” När samtidigt möjligheterna till fler aktiviteter begränsas genom nedläggning av naturum och konsthall.
I strategin så hänvisades dessutom till:” Vi utgår ifrån Visit Swedens omvärldsstudier och analyser av målgrupper och deras drivkrafter…”
Det stämmer inte alls att man utgår från detta! Istället så är fakta från Visit Sweden: " I Visit Swedens målgruppsanalys kommer aktiviteten ”besök av nationalpark / naturum på första plats bland naturrelaterade aktiviteter. En sammanställning från Naturturismföretagen visar att minst var fjärde internationell besökare väljer Sverige för vår natur. Källorna var undersökningar och kartläggningar från Tillväxtverket, Svenska institutet och Visit Sweden. En slutsats blev att naturens bidrag till exportintäkterna från utländska besökares konsumtion i Sverige kan uppskattas till runt 30 miljarder kronor varje år. (2017)”

Mot bakgrund av detta så är Miljöpartiets uppfattning att Näringslivs- och turismstrategin saknar viktigt fokus kring väsentliga möjligheter för företagande inom framtidsviktiga områden relaterade till naturupplevelser. Eftersom vi fick NEJ till vårt yrkande, så reserverade vi oss mot den bristfälliga Näringslivs- och turismstrategi 2021-2024.