Ekosystemtjänsternas värde förringas av de styrande i Vellinge.

Trots att ett enigt fullmäktige redan år 2013 beslutade att Vellinge skulle jobba med en modell för att integrera miljövärde, dvs ekosystemtjänster i den kommunala beslutsprocessen, så har de styrande valt att stryka det i den aktualisering som nu ska göras av Vellinges Översiktsplan.
2013 bifölls motionen som vi lämnat in 2011. Sen gick åren utan att något hände, vi påminde och 2016 så kom äntligen förslaget vilka områden som skulle ingå och återigen beslöt ett enigt fullmäktige att det underlaget skulle ligga till grund för framtiden. Detta har nu förts in i aktualiseringen av Översiktsplanen, som i allra högsta grad är en plan där detta ska finnas med. Vellinge kommun har från nästa år en reviderad Styrmodell och i den finns 4:a målområden varav ett är: ”Sund och hållbar tillväxt”. Vi menar att det då är alldeles självklart att det är viktigt att ha med ekosystemsanalyser för att klara det! Vi lyckades till slut få med tillräckligt anta partier på en återremiss för att det ska tas fram ett förtydligande hur ekosystemtjänstkartläggning och analys ska hanteras inom aktualiseringen av Vellinge Översiktsplan 2010-med utblick mot 2050. Kom igen nu VellingeModerater och stå till vad ni själva har beslutat.