Fördjupad översiktsplan för Östra Höllviken, Vision 2050

Fördjupad översiktsplan för Östra Höllviken, Vision 2050

Redan 2011 lämnade vi in synpunkter på de omfattande planerna för utbyggnad av Östra Höllviken.
 Yttrande  avseende Fördjupad översiktsplan för östra Höllviken

Miljöpartiet de gröna lämnar följande yttrande beträffande Fördjupad översiktsplan för östra Höllviken.

Generell sammanfattning
Planerna på en ny omfattande stadsdel i östra Höllviken innebär att Höllviken blir glesare och den småstadskaraktär som eftersträvas för Höllviken kan tyna bort.
Det är en alltmer otydlig ”småstadgräns”, dessutom offras produktiv jordbruksmark och rekreationsvärde såsom öppen vy mot vatten och landskapet. Stigande havsnivåer påverkar området. Den nya stadsdelen skapar dessutom flöden av trafik in mot kärnan i Höllviken, på vägar som redan idag är tungt belastade. Det finns risk att småstadskaraktären tynar bort.
Enligt Översiktplanen  ”Översiktsplan Vellinge – med utblick till 2050”   så skall ”Befintliga miljövärden tillvaratas” och inte byggas bort, samt att nya skall tillföras.
Vi vill dessutom hänvisa till de lokala miljömålen och specifikt det lokala kulturmiljöprogrammet som omnämns:
Miljömål 13:3 Ett lokalt kulturmiljöprogram tas fram, som särskilt redovisar jordbrukets byggda, anlagda och odlade kulturarv samt hur dessa värden ska bevaras och brukas.

Nedan följer fördjupade kommentarer kring de områden vi speciellt vill föra fram:
• Småstadskaraktären
• Befolkningsutvecklingen
• Miljö och klimataspekter samt stigande havsnivåer
• Trafiksituationen
• Jordbruksmark
• Kulturarvet

Småstadskaraktären

”Den nya staden i skogen vid stranden” är den visionära benämningen på Höllviken, Ljunghusen och Räng sands området i Översiktsplanen. Den visionen åsidosätts i och med planen för östra Höllviken. Istället blir det ett område som blir alltmer utglesat. Utglesning ökar restider och trafikmängd och avstånden blir längre mellan de olika funktionerna som boende, arbete, kultur och handel. Stadsutglesning anses av många debattörer och forskare ha stora effekter på människan och miljön genom att utglesningen leder till exploatering av stora markområden som annars kan användas för jordbruk, grönområden etc. Stadsutglesning genererar ett bilberoende som leder till ökade utsläpp, ökat buller och ytterligare markexploatering.

Befolkningsutvecklingen

Befolkningstillväxtens målsättning inom planeringsperioden som Översiktsplanen avser innebär att det är främst i Höllviken som befolkningen planeras öka kraftigt. Höllviken som idag har ca 10 400 invånare får enligt den planerade ökningen ytterligare ca 6 300 invånare, dvs en ökning om 60%. Miljöpartiet hade hellre sett en målsättning för specifikt Höllviken området som ligger närmare 0,5%/år, än 1%/år som översiktsplanen anger för  planeringsperioden.

Miljö och klimataspekter samt stigande havsnivåer

Miljö- och klimataspekterna bör redovisas mer tydligt. Speciellt bör planen visa hur minskad påverkan av och anpassning till klimatförändringar görs. Enligt den Handlingsplan för skydd mot stigande havsnivåer som är framtagen, visas tydligt att delar av östra Höllviken istället bör tillvaratas och utvecklas till rekreationsområde i större utsträckning än planen visar. Vi förordar att området från Rabyvägen till Kungstorpsvägen anpassas och nyttjas till bevarande av åkermark och öppna vyer, till större del än planen visar. Ett ev rekreationsområde i anslutning bör utformas så det fortsatt är en lantbruksmiljö med öppna vidder man vistas i.
Området i direkt anslutning, söder och norr om skolan menar vi kan bebyggas.
Vi saknar en beskrivning av hur minskade koldioxidutsläpp kan uppnås trots utbyggnad.

Trafiksituationen

Trafikproblematiken, miljön och säkerheten behöver belysas mer i planen.
Kungstorpsvägen är redan idag hårt belastad, området kring det befintliga köpcentret är en mycket trång sektor; Tung trafik till köpcentret, personbilar, bussar, cyklister och gående på väg till-från köpcenter området, skola och för vidare färd in mot Höllviken centrum . Även Falsterbovägen genom Höllvikens kommersiella områden är hårt trafikerat redan idag, samt de två rondeller som bildar infarten från väg 100 mot Falsterbovägen och Kungstorpsvägen.
Planerna att anlägga en väg från Kämpingevägen, förbi skolan och in på Kungstorpsvägen kommer ytterligare att belasta aktuellt område.
Kämpingevägen är också redan idag hårt trafikerad och den redan antagna planen om att anlägga en ny väg från Kämpingevägen mot Skegrievägen, kommer påverka situationen ytterligare.
Vi menar att den ”silande” trafiken som omnämns i planen torde bli mer omfattande, både i aktuellt område och genom Höllviken generellt.
Planering för kollektiv trafik måste innebära en satsning på bättre matartrafik. I rusningstid förordar vi en utökad minibusstrafik, som går genom villaområdena generellt i Höllvikenområden, erbjuda snabb transport till den ”normala” kollektivtrafiken. Den planerade spårtrafiken ligger tyvärr långt fram i tiden. Att anlägga fler pendlarparkeringar vid infarten till Höllviken i kombination med befintligt köpcentrum ger inte den karaktär av ”Nya staden i skogen vid stranden” som Översiktsplanen anger.
Vi saknar en beskrivning av hur minskade koldioxidutsläpp kan uppnås trots utbyggnad.
Jordbruksmark
Miljöpartiet menar att Jordbruksmark skall så långt möjligt bibehållas som odlingsbar mark. Det är oerhört viktigt att den högst klassade jordbruksmarken bevaras som odlingsbar.  I Sydvästra Skåne finns den absolut bästa åkermarken, världens rikaste jordar med högsta bördighetsklass, som ofta brukats i mer än 6 000 år. Däribland många inom Vellinge kommun. Det är viktigt att denna värdefulla matjord inte hårdgörs, dvs att man anlägger byggnader, vägar eller asfalterade ytor på dessa områden. Detta även mot bakgrund av förhöjda vattennivåer och försämrade möjligheter för nederbörd att upptas. Parker, gräs och liknande kan anläggas så länge marken tämligen enkelt är möjlig att åter ta i bruk.
Miljöpartiet de Gröna menar att det av största vikt att den goda åkerjorden generellt skyddas och fortsatt kan brukas. Vi ser helst att det inte är produktiv jordbruksmark som tas i anspråk för bebyggelse och därmed blir fördärvad. Den goda åkerjorden är en unik resurs och är oerhört viktig inför framtiden.
I översiktsplanen bör områden bevaras och brukas till större del än vad som anges, dels för det generellt bevarande värdet och dels för de öppna vidderna.
Kulturarvet

Karaktärsområdet och kulturvärdet kring Rabyvägen förringas. Att anlägga vägar via Rabyvägen och att låta Rabyvägen bli en mer belastad väg menar vi inte är förenligt med intentionerna om bevarande av kulturarv.  Miljöpartiet förordar att för området från Rabyvägen mot Kungstorpsvägen och Kämpingevägen avslutas byggnation efter skolan. Detta bevarar den öppna karaktären och de viktiga siktlinjerna som idag är en del av Höllvikens positiva särprägel.
Ett strövområde från Stora Hammars kyrkby längs Foteviken ut mot havet i norr, är positivt och ger möjlighet till rekreation och upplevelser som stärker områdets karaktär. Det bör utformas så det fortsatt är en lantbruksmiljö med öppna vidder man vistas i.
Vi önskar att det tas mer hänsyn till att tillvarata naturens resurser och kultur inför framtiden.

9 november 2011

Miljöpartiet De Gröna i Vellinge
genom
Angela Everbäck
Höllviksstrandsvägen 57
236 38 Höllviken
Tele: 0709-537069

Relaterade nyheter

Uppsala län, 25 april 2024

Regionbudget 2025 – Kraftsamling för Region Uppsala

Örebro län, 17 april 2024

Grön ungdom: EU-valet närmar sig med stormsteg

Västmanland, 17 april 2024

Dags för EU-val!

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter