Inga nya hundrastgårdar, ingen Senior Sport School facit från Fullmäktige

Tyvärr nej till våra motioner om genomlysning av behovet av hundrastgårdar och erbjuda yngreäldre 60+ deltagande i Senior Sport School
Vid dagens Kommunfullmäktige så blev det nej till vår motion om att utreda behovet av samt möjligheten till att anlägga kompletterande hundrastgårdar i de av kommunens tätorter som saknar sådana. Ingen förklaring alls varför de styrande Moderaterna, Liberalerna, Socialdemokratierna och Kristdemokraterna. Vi förstår inte varför den föreslås bli avslagen. I tekniska nämnden så bifölls den, så varför har ni Moderater ändrat er nu? Vi tycker svaret som getts från ansvarig tjänsteman är bra: Det står: ” Motionen föreslås bifallas. Att utöka antalet hundrastplatser i de delar av kommunen där hundrastplatser saknas skulle bidra till en ökad trivsel för en del av kommunens hundar och hundägare. Det skulle även medföra en rättvisare service i de olika kommundelarna. Att utreda behovet av samt möjligheten till att anlägga hundrastgårdar i de kommundelar där det saknas kan finansieras inom befintlig budget. I Vellinge kommun bor ca 4100 hundar som dagligen blir rastade på grönytor, naturområden och stränder som vägföreningar, länsstyrelsen (naturreservaten) eller kommunen sköter. Inom de allmänna grönområden som kommunen ansvarar för så finns det fem hundrastgårdar. Dessa är belägna i de östra delarna av Höllviken (två stycken) och i Vellinge (tre stycken).” Det saknas alltså möjligheter för hundar att umgås med andra hundar och helst utan att vara kopplade. Då kan hundar utvecklas och lära sig av andra hundar på ett sätt som samvaro med människor inte kan ge. Jordbruksverket har tydligt angett i sina regler för hundhållning att hundar måste få sina behov av social kontakt tillgodosedda. Vi skriver i vår motion att kommunen borde utreda behovet samt möjligheten att anlägga nya hundrastgårdar i de kommundelar där hundrastgårdar saknas. Vi hade hoppats på en förklaring varför det blev ett nej.

Det blev också nej till att erbjuda yngreäldre 60+ deltagande i Senior Sport School. Vi fick även nej till vår motion om att ingå avtal med Skåneidrotten för att införa Senior Sport School i Vellinge kommun.

Det är enbart 2 kommuner i Skåne som inte har genomfört Senior Sport School, Vellinge är en av dem, tyvärr. Miljöpartiet är förvånade över svaret där Kultur och Fritid skriver att deras målgrupp är enbart barn och ungdomar och
Omsorgsnämnden som framhåller att de vänder sig till äldre över 75 år. Då är det ju fel nämnder som besvarat motionen. Senior Sport School vänder sig till deltagare från 60 år och däröver är mer en form av utbildning med många
värdefulla områden. Syftet med Senior Sport School är att skapa förutsättningar för ett hälsosamt åldrande i Skåne, att inspirera till en aktiv och meningsfull fritid samt visa på möjligheterna till en aktiv roll inom idrotten hela livet. För att bibehålla en jämlik och god hälsa genom livet är
det mycket positivt att vara aktiv. Senior Sport School vill motivera fler att fortsätta ett fysiskt aktivt liv och att därigenom motverka upplevelsen av besvärande ensamhet. Detta är helt i linje med det som vi diskuterade i arbetet med framtidssäkrad välfärd i Vellinge kommun.