Kommunens nya mobilitetsstrategi har alldeles för försiktiga mål
Vi tycker att målsättningarna är alldeles får modesta, speciellt i beaktande att redan idag är det 29% av färdmedelsfördelningen som är kollektivt resande. Att då bara ha 35% som målsättning till år 2030 är inte att sätta fokus på att få till denna positiva förändring. Vi yrkande nedan. Som vi inte fick igenom…
Ändringsyrkande av de två målsättningarna i Mobilitetsstrategin:Från Till år 2030 finns två mätbara mål 1. Andelen som reser kollektivt (kollektivtrafik och samåkning), går och cyklar tillsammans ska motsvara 35% av färdmedelsfördelningen. 2. Inga skolbarn ska uppleva rädsla vid skolmiljön eller fritidsaktiviteter TillTill år 2030 finns två mätbara mål 1. Andelen som reser kollektivt (kollektivtrafik och samåkning), går, cyklar etc tillsammans ska motsvara 50% av färdmedelsfördelningen. 2. Fler barn ska få möjlighet att gå/cykla till skolan och fritidsaktiviteter. Inga skolbarn ska uppleva rädsla till och från samt vid skolmiljön eller fritidsaktiviteter. Tilläggsyrkande sid 14 Trafikering av kollektivtrafik Kommunen kommer initiera ett pilotprojekt tillsammans med Skånetrafiken. I pilotprojektet så testas minibussar eller alternativ, som går i förutbestämda slingor i kommunen.