Kommunens nya mobilitetsstrategi har alldeles för försiktiga mål

Kommunens nya mobilitetsstrategi har alldeles för försiktiga mål

Vi tycker att målsättningarna är alldeles får modesta, speciellt i beaktande att redan idag är det 29% av färdmedelsfördelningen som är kollektivt resande. Att då bara ha 35% som målsättning till år 2030 är inte att sätta fokus på att få till denna positiva förändring. Vi yrkande nedan. Som vi inte fick igenom…
Ändringsyrkande av de två målsättningarna i Mobilitetsstrategin:Från Till år 2030 finns två mätbara mål 1. Andelen som reser kollektivt (kollektivtrafik och samåkning), går och cyklar tillsammans ska motsvara 35% av färdmedelsfördelningen. 2. Inga skolbarn ska uppleva rädsla vid skolmiljön eller fritidsaktiviteter TillTill år 2030 finns två mätbara mål 1. Andelen som reser kollektivt (kollektivtrafik och samåkning), går, cyklar etc tillsammans ska motsvara 50% av färdmedelsfördelningen. 2. Fler barn ska få möjlighet att gå/cykla till skolan och fritidsaktiviteter. Inga skolbarn ska uppleva rädsla till och från samt vid skolmiljön eller fritidsaktiviteter. Tilläggsyrkande sid 14 Trafikering av kollektivtrafik Kommunen kommer initiera ett pilotprojekt tillsammans med Skånetrafiken. I pilotprojektet så testas minibussar eller alternativ, som går i förutbestämda slingor i kommunen.

Relaterade nyheter

Uppsala län, 25 april 2024

Regionbudget 2025 – Kraftsamling för Region Uppsala

Örebro län, 17 april 2024

Grön ungdom: EU-valet närmar sig med stormsteg

Västmanland, 17 april 2024

Dags för EU-val!

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter