Kommunstyrelsen den 13 juni

Vägsamfälligheterna och skyfallsplan, de anställda värda att satsa på, marint forskningscenter, test med buss Arrie-Hököpinge. Några av dagens ärenden vi agerade på.
Vägsamfälligheterna måste få möjlighet att yttra sig vid planerade åtgärder för skyfall, vi vill inte dra ner på angelägna områden för de anställda, vi vill ha ett marint center med koppling till forskning, test på tre år med busslinje Arrie-Hököpinge.

Tilläggsyrkanden avseende Vellinge kommuns Skyfallsplan – Vid anläggande/ombyggnation av kommunens ledningar och vägar ska öppen avledning/fördröjning av dagvatten i ex vis så kallade svackdiken utnyttjas så långt som möjligt. -Vid tillfälle då skyfallskonsekvensbeskrivning med planerade åtgärder, ligger i eller vid område där det finns vägförening/ar ska underlaget gå på remiss till berörd/a vägföreningar. I Miljöpartiets budgetyrkande för 2017 var vi tydliga med att vi inte menar att det skulle genomföras nedskärningar av bl a den typ som nu sker inom de 5 miljoner som ytterligare ska dras ner under året och som benämns  effektiviseringar/förändringar. Det som nu har beslutats i respektive kvartalsrapport för Kommunstyrelsen och nämnderna, om att förslå kommunfullmäktige effektivisering/förändringar om totalt 5 mkr, saknar dessutom tydliga konsekvensbedömningar. Förslaget att KS ska dra ner med 1,1 Mkr yrkar vi ändring avseende. Mp hade ett annat budgetförslag och vill inte att det ska dras ner som nu görs. Utifrån det förslag som ligger vad som ska reduceras så ser vi 3 poster om totalt 600 tusen, som vi menar det kan dras ner; Adm stöd överskott i personalbudget, ekonomi, outhyrda lokaler till BR Fastighet samt KS, medel till förfogande.Övriga neddragningar kan vi bara se skulle leda till kvalitetsförsämringar, inte minst för de anställda. Så sista meningen i beslutshandlingen ska ändras: ”Förslag på effektivisering/förändringar har tagits fram för kommunstyrelsens verksamheter på 1 050 tkr, som redovisas i kvartalsrapporten. Ska ändras till ”Förslag på effektivisering/förändringar har tagits fram för kommunstyrelsens verksamheter på 600 tkr, som redovisas i kvartalsrapporten.”Samt att det i kvartalsrapporten ändras så de poster som står kvar är: Adm stöd överskott i personalbudget, ekonomi, outhyrda lokaler till BR Fastighet samt KS, medel till förfogande. Vi är eniga med S att under en 3 års period testa atta upprätta en kollektiv busstrafiklinje mellan ändhållplatserna Arrie och Hököpinge by, genom V Ingelstad, Ö Grevie och Vellinge tätort