Låt våra äldre ta del av Senior Sport School

Vi föreslår i en motion att Vellinge kommun ingår avtal med

Vi föreslår i en motion att Vellinge kommun ingår avtal med
Skåneidrotten, för att införa Senior Sport School för att erbjuda den ökande gruppen äldre möjlighet till ett fortsatt fysiskt aktivt liv. Men också för att motverka upplevelsen av besvärande ensamhet. Senior Sport School har arrangerats av Skåneidrotten i samverkan med Region Skåne i 10 år. Det har genomförts ca 130 skolor med över 3000 deltagare fördelat på 31 kommuner. Verksamheten fortsätter även år 2020. Vellinge kommun har aldrig genomfört någon SSS-skola.
Skåneidrotten för kontinuerlig dialog med kommunernas fritidsförvaltningar i Skåne, och vill gärna genomföra en skola i Vellinge. Det finns seniorer bosatta i kommunen som kontaktat dem och efterfrågat en skola.
En SSS skola är subventionerad av Region Skåne, därav deltagaravgiften på 300kr/pers. I en skola träffas seniorerna två gånger i veckan i 12 veckor. Det ingår bland annat föreläsningar med SISU idrottsutbildarna ( Senior Power, kost i teori och matlagning) samt HLR med hjärtstartare med Via Medici. Kostnaderna för dessa föreläsningar står kommunerna för. Vilket landar vanligtvis på 20 000-25 000kr per skola och i den summan ingår det även en fast subvention från Region Skåne.
Kommunerna har också till uppgift att boka alla föreläsningslokaler samt hemkunskapssal. Samt hjälpa till med att rekrytera en ”klasslärare” som följer klassen under alla aktiviteter och håller i en studiecirkel kring hälsa med klassen. Studiecirkeln innehåller ämnena: motivation, fysisk aktivitet, att åldras med livsglädje, sömn och stress.
De fysiska aktiviteterna genomförs av de lokala idrottsföreningarna i kommunen. Skåneidrottens konsulenter bokar upp idrotterna vars verksamhet blir anpassad för målgruppen. Föreningarna ställer upp i de flesta fall gratis. Det är en möjlighet för idrottsföreningarna att marknadsföra sin verksamhet och skaffa fler medlemmar.
I Skåneidrottens utvärderingar ser man att runt 70 % av alla deltagare fortsätter i någon form av fysisk aktivitet efter genomförd skola. Det finns möjlighet att få en SSS-skola på recept från sjukvården. Men SSS är inte bara fysisk aktivitet. Det sociala och gemenskapen är lika väsentligt. Många deltagare söker sig till SSS uppger ensamhet som en av anledningarna.