Låt våra humlor och bin fortsätta surra

Den 22 maj firas den biologiska mångfaldens dag. Fler kräver en tuffare naturpolitik för att ta oss bort från den miljökris vi nu befinner oss i. En annan framtid är möjlig, än den där arternas namn glöms bort i takt med att livet sinar. Blomstrande ängar, surret på midsommarafton, vågornas skvalpande eller naturens tystnad.

Forskarna kallar tiden vi lever i för antropocen, en tid där människan dominerar. Vi lever i den sjätte massutrotningen av arter, där arter utrotas 100-1000 gånger snabbare än de skulle gjort om människan inte drev på utrotningen. Ändå känner vi bara till en bråkdel av alla arter, vilket betyder att arter vi inte ens känner till sannolikt utrotas. Enligt IPBES-rapporten, den biologiska mångfaldens motsvarighet till klimatets IPCC-rapport, hotas nu en miljon arter. Men vi har kunskapen om vad vi kan göra för att undvika miljöförstöring och istället stärka våra ekosystem.

I Vellinge vill vi i Miljöpartiet att kommunen ska ha högre ambitioner inom miljö, klimat, naturvård och bli en ledande kommun inom detta, inte minst för att våra kommuninnevånare rankar det så viktigt! Naturen har ett skyddsvärde och människans rätt att förändra och bruka naturen är förenad med ett ansvar.

Enligt en intervjustudie i EU är den folkliga viljan för att EU ska vidta åtgärder för biologisk mångfald stor. Därför måste EU skydda och återställa naturen och den biologiska mångfalden och fokusera mer på att hjälpa medlemsländerna att skydda, sköta och restaurera naturområden. Miljöpartiet går till EU-val på en satsning på minst 10 miljarder euro mer på detta. Vi vill även att EU:s nuvarande naturvårdsdirektiv implementeras, från höga ambitioner i Bryssel till kommunnivå.

Den biologiska mångfalden handlar om variationen av livsformer på jorden. Det är en mångfald som bygger upp fungerande ekosystem, som är grunden för liv idag och i framtiden.

Rebecka Le Moine (MP), riksdagsledamot och talesperson för biologisk mångfald
Angela Everbäck (MP), kommunstyrelseledamot Vellinge kommun