Miljöpartiet motsätter sig en utbyggnad av fler körfält på E6.

Miljöpartiet motsätter sig en utbyggnad av fler körfält på E6.

Våra synpunkter kring utbyggnad av E6 Trelleborg-Malmö, Vellinge-Petersborg
Miljöpartiet de gröna Vellinge lämnar nedan synpunkter i ärendet:
• Miljöpartiet motsätter sig en utbyggnad av fler körfält på väg E6.
• Hur pandemin påverkat vårt beteende och arbetssituation, avseende nyttjande av avsedd sträcka för E6, är en ny parameter som måste utvärderas innan beslut fattas.
• För lite hänsyn tas till ökade klimatutsläpp, sämre luftkvalité och ökat buller.
• Hur natur och kulturmiljö påverkas runt vägen måste klarläggas och ges högre prioritet.
• TRV:s skyldigheter/möjligheter att påverka den tunga trafiken och/eller när färjor anländer till hamnen i Trelleborg ska ytterligare genomgås.
• Miljöpartiet kan inte se att TRV har följt 4-stegsprincipen inför detta projekt.

Även om detta körfält enligt TRV framställs som en positiv åtgärd för kollektivtrafiken är det likväl en kapacitetsökning för ohållbar motortrafik. Att använda rubriken ”E6 Trelleborg-Malmö, kollektivåtgärder Vellinge-Petersborg” menar vi är missvisande.
Utbyggda motorvägar får många gånger motsatt effekt. Trafiken ökar och köerna kommer snabbt tillbaka.
Risken för att det ska ske på E6 bedöms som stor. Ingen vinner på trafikarbeten som enbart leder till nya köer. Idag är det trängsel på E6 mellan Vellinge och Malmö enbart vid vissa tidpunkter.
Beräkningarna från TRV visar att trafiken kommer att öka med 5o procent och därmed bidra till ökade klimatutsläpp, sämre luftkvalité och ökat buller. Här behöver TRV lyssna till de farhågorna boende framför. Hur pandemin påverkat vårt beteende och arbetssituation, avseende nyttjande av avsedd sträcka för E6, är en ny parameter som måste utvärderas innan beslut fattas. Beräknad trafikökning justeras med hänsyn till detta.

Det ska vara enkelt att ta sig till Malmö för att jobba, plugga och ägna sig åt fritidsaktiviteter men att tillföra körfält är en kortsiktig lösning och fel utgångspunkt. Istället för att lägga ännu mer asfalt vill vi reservera ett av de befintliga körfälten för kollektivtrafik.

För att stärka en hållbar godshantering hade det varit att föredra om investeringar gjordes i järnväg istället för motorväg. Miljöpartiet är positivt till att bygga ut sträckan mellan Malmö och Trelleborg med dubbelspår. Vi ser också positivt på spårbunden trafik Malmö-Näset. Spårbunden trafik är effektiv och kan ta många resenärer och är en långsiktig investering som kräver att samtliga parter är med i projektet.

TRV:s skyldigheter/möjligheter att påverka den tunga trafiken och/eller när färjor anländer till hamnen i Trelleborg ska också ytterligare genomgås. Speciellt mot bakgrund att någon/ra timmars förändring av ankomsttider i hamnen kan innebära avsevärt förbättrad trafiksituation. Något som kan genomföras tämligen omgående och utvärderas. Detta ligger i steg 1 i Fyrstegsprincipen! Speciellt ansvar för även planering av även detta transportsystem har TRV: ” Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av transportsystemet för alla trafikslag samt för byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. ”
I övrigt är det önskvärt att även utreda om gods med destination längre norrut i landet (och även vidare till andra länder) kan avlastas närmare sina slutdestinationer så att den tunga godstrafiken på väg E6 kan minska.
TRV för fram att: ” En sänkning av hastigheten på sträckan är i nuläget ej aktuellt men vi utesluter inte möjligheten till detta. Samt att TRV föreslår att det ska övervägas variabla hastigheter eller en generell hastighetssänkning till 100km/tim. TRV framför också att en renodlad bussfil är mer lämpad vid lägre hastigheter.” Miljöpartiet menar att detta ska tas upp, testas och studeras innan ytterligare beslut tas.

Osäkerheterna kring hur natur och kulturmiljö påverkas runt vägen är inte klarlagt. Aktuellt utredningsområde går genom en trakt som är mycket rik på fornlämningar. Vi menar att det ska prioriteras att bevara naturvärden och kulturvärden som finns i landskapet, framför en utbyggnad av E6.

Även beräkningar av Klimatpåverkan som kommer att uppstå under byggskedet, genom utsläpp av klimatgaser från transportfordon och entreprenadmaskiner samt från tillverkningen av det byggnadsmaterial som används i anläggningen, menar vi är en viktig anledning till att projektet inte ska genomföras. Projektets klimatbelastning under byggskedet beräknas uppgå till ca 2500 35 ton koldioxidekvivalenter, och att det är vägbyggnationerna (breddningen av vägen) som står för den absolut största delen av utsläppen.
Det är posterna asfalt, stål, diesel och betong som tillsammans står för cirka 85 % av klimatpåverkan.
Införande av en vägskatt och en trängselskatt ser vi om andra möjligheter att minska andelen av lastbilar och bilresor, som istället kan göras på annat sätt och vid andra tidpunkter.

Sammanfattningsvis så ser Miljöpartiet inte hur TRV har följt 4-stegsprincipen inför detta projekt . Vi menar att den ska ligga till grund i enlighet med TRV egen hållning till hur principen ska användas för prioriteringar:
”Fyrstegsprincipen tillämpas för att säkerställa en god resurshushållning och för att åtgärder ska bidra till en hållbar samhällsutveckling. Den är vägledande i Trafikverkets arbete för att säkerställa effektiva och hållbara lösningar.
Fyrstegsprincipen är Trafikverkets arbetsstrategi och den tillämpas för att säkerställa en god resurshushållning och för att åtgärder ska bidra till en hållbar samhällsutveckling.
Varje enskilt steg i fyrstegsprincipen täcker in olika aspekter och skeden i utvecklingen av transporter och av vår infrastruktur.
Fyrstegsprincipen
1. Tänk om
Det första steget handlar om att först och främst överväga åtgärder som kan påverka behovet av transporter och resor samt valet av transportsätt.
Exempel på åtgärder: Lokaliseringar, markanvändning, skatter, avgifter, parkeringsavgifter, subventioner, samverkan, resfria möten, hastighetsgräns, samordnad distribution, information, marknadsföring, resplaner och program och så vidare.
2. Optimera
Det andra steget innebär att genomföra åtgärder som medför ett mer effektivt utnyttjande av den befintliga infrastrukturen.
Exempel på åtgärder: omfördelning av ytor, busskörfält, signalprioritering, ITS-lösningar, särskild drift, samordnad tågplan, ökad turtäthet, logistiklösningar, reseplanerare och så vidare.
3. Bygg om
Vid behov genomförs det tredje steget som innebär begränsade ombyggnationer.
Exempel på åtgärder: förstärkningar, trimningsåtgärder, bärighetsåtgärder, breddning, plattformsförlängning, förbigångsspår, stigningsfält, muddring i farleder, ITS-lösningar, planskilda korsningar, uppställningsspår med mera.
4. Bygg nytt
Det fjärde steget genomförs om behovet inte kan tillgodoses i de tre tidigare stegen. Det betyder nyinvesteringar och/eller större ombyggnadsåtgärder.
Exempel på åtgärder: nya järnvägar, dubbelspår, förbifart, ny motorväg, farledsinvestering, centrala kombiterminaler, cirkulationsplats, nya stationslägen, BRT-lösningar, elmotorvägar, förbindelser till flygplatser, busskörfält, nya mötesspår med mera.”

Miljöpartiet de gröna Vellinge genom
Angela Everbäck
Höllvikstrandsvägen 57
236 38 Höllviken

Relaterade nyheter

Uppsala län, 25 april 2024

Regionbudget 2025 – Kraftsamling för Region Uppsala

Örebro län, 17 april 2024

Grön ungdom: EU-valet närmar sig med stormsteg

Västmanland, 17 april 2024

Klimat. Demokrati. Klimat.

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter