Miljöpartiet vill att det ska tas fram ett förslag till tilläggsbudget 2020 för de generella statsbidrag om 66,5 Mkr som Vellinge erhåller under året 2020.

För att stärka bl a skola och omsorg dels avsättas för planerade och beslutade investeringar i välfärden.
Miljöpartiet yrkar att det ska tas fram ett förslag till tilläggsbudget 2020 för de generella statsbidrag om 66,5 Mkr som Vellinge erhåller under året 2020.
Det prognostiserade resultatet som visar på ett mycket bättre resultat än i budget (+71 Mkr) menar Miljöpartiet ger utrymme till att stärka välfärden i år. Tilläggsbudgeten för 2020 ska omfatta områden som kan motivera att årets generella statsbidrag dels bör användas för att stärka bl a skola och omsorg dels avsättas för planerade och beslutade investeringar i välfärden.
Vi menar att det är fel att i år kräva åtgärder av Utbildningsnämnden, som till delar eller helhet motsvarar det prognostiserade underskottet i nämnden. För UN finns en prognostiserad ökad kostnad om -5,1 mkr, vilket bl a beror på att fler elever har behov av särskilt stöd, vilket påverkar det så kallade tilläggsbeloppet. Det är ett oerhört viktigt stöd och det ska inte belasta UN med neddragningar på andra områden. Likaså att fritidsverksamheten inte ska behöva lägga in restriktioner avseende materialinköp eller tvingas till återhållsamhet av service och reparationer i år. Något som de nu är ålagda att göra, mot bakgrund av ett prognostiserat underskottet om 2,0 mkr för fritidsverksamheten. Underskottet beror på till stor del på de 1,6 miljoner i ökade entrepenörkostnaderna mot bakgrund av ett nytt entrepenöravtal.