Miljöpartiets yrkanden avseende Budget 2018 med plan 2019-2020

Miljöpartiets yrkanden avseende Budget 2018 med plan 2019-2020

Miljöpartiet yrkar ändring beträffande skattesatsen 2018, med en ökning om 20 öre, detta ger totalt ca 19 mkr. Vi behöver stå rustade och vi ser inte de nedskärningar eller så kallade effektiviseringsförslagen som andra partier för fram som rimliga.
Intressant att några partier yrkar skattesänkningar i den situation som vi befinner oss i och ser framför oss. Att bibehålla oförändrad skatt ser vi inte heller som hållbart. I år upplever vi att grundförutsättningarna i det som föreslås av flera partier inte är baserat på verkligheten, tyvärr. Vi i Mp försöker förhålla oss till den verklighet som råder och som prognoserna pekar på.Ser vi på prognosen för Vellinge 2020 och 2021 så pekar den på ett underskott för dessa två år om 120 miljoner. För 2018 så läggs nu en budget som enbart ger 4,8 mkr i resultat.   I en kommande rapport från Kommuninvest så lyfts också fram hur viktigt det är att kommuner och bolagen måste se till att matcha ökade investeringar och låneskulder med överskott. Och att den nuvarande tumregeln om 2 % resultat bör vara 3% för att klara både räntor och ökade driftkostnader. I Vellinge så visar budgeten 2018 0,3% i resultat och vi vet ju att i Vellinge så ligger planerade investeringar högt, 650 miljoner i investeringar över perioden fram till och med 2020.Miljöpartiet yrkar istället ändring beträffande skattesatsen 2018, med en ökning om 20 öre, detta ger totalt ca 19 mkr.  Vi behöver stå rustade och vi ser inte de nedskärningar eller så kallade effektiviseringsförslagen som andra partier för fram som rimliga. När det gäller skattesatsen så menar vi att det INTE är eftersträvansvärt att behålla en oförändrad skattesats – om det finns angelägna områden som nedprioriteras eller bortprioriteras till förmån för en bibehållen skattesats. Speciellt när det gäller våra barn, unga och äldre så ska de prioriteras. Därutöver är det viktigt att vi skapar bättre balans inför framtiden. Årets (2017) resultat påverkas positivt av den reavinst om ca 10 miljoner,  som blir effekten genom försäljning av aktier. En reavinst menar vi inte ska ligga till grund för en förstärkning av driften, det blir en kortvarig förstärkning och återspeglar inte den reella situationen i kommunen avseende skatteintäkter och driftkostnader.Bakgrund till att vi yrkar 20 öres skattehöjning för 2018:Vi vill göra Vellinge till en ledande miljökommun och en kommun som satsar på hållbar utveckling som ett grundläggande begrepp i all kommunal verksamhet. Om Vellinge kommun ska vara ledande så behöver vi också vara en kommun som tydligt har ett fokus på dessa områden, att de prioriteras mer genomgående. Vi ger möjligheter till detta.Tyvärr så backar Vellinge i rankingen när det gäller miljöbästa kommun. Nu är vi på plats 86 av 290. Det måste vi ändra på! Kommunen behöver göra en övergripande strategisk och kommunomfattande grönstrukturplan. Forskning visar nyttan av en genomgripande grönstrukturplanering; för människans friluftsliv och folkhälsan, för den biologiska mångfalden och för att bevara de viktiga ekosystemtjänsterna. Ekosystemtjänstanalys som vi tidigare talat om gör vi möjlig att få in i ÖP. Vi vill inte att högkostnadsskyddet ska räknas upp för de av våra medborgare som behöver mest hjälp. Den maxtaxa vi har i Vellinge idag för hemtjänst, dagverksamhet och kommunal hälso-och sjukvård bibehålls i vår budget.Vi gör det möjligt med ytterligare förstärkning av stöd till Vägföreningarna. Vi stödjer en testperiod om  ca 2-3 år med en busstrafiklinje mellan ändhållplatserna Arrie och Hököpinge by, genom V Ingelstad, Ö Grevie och Vellinge tätort. Även för Gessie Villastad bör ett projekt för kollektivtrafik starta. Vellinge kommun och Skånetrafiken kan och bör samarbeta kring detta.Vi vill göra Kulturskolan "Artistens" kurser i Vellinge tillgängliga för fler barn och unga. Kulturskolan ska vara möjlig att delta i för alla barn, även de som lever i familjer som har försörjningsstöd eller nyanlända/ensamkommande. Det ska inte vara ekonomin som avgör. Vi vill också att det ska vara möjligt med en kontinuitet även efter vårterminen 2018. Därför föreslår vi att Vellinge Kulturskola ges möjlighet till detta, genom att medel tillförs så ca 30 barn ytterligare får möjlighet att delta och fler kurser kunna anordnas. I vår budget 2018 åsätter vi uppräkningstalet för personal/entreprenad till 2,5% (+ 7,2 Mkr). Vi ser ett behov av förstärkning till vissa yrkesgrupper, som förskollärare och lärare där vi ser en stor omsättning med påföljande löneglidning. Det är viktigt att vi jobbar för att behålla våra duktiga lärare. Ytterligare resursförstärkning behövs för att kunna ge stöd till barn/unga med behov. Vellinge har numera skolbarn som har traumatiserande upplevelser bakom sig i samband med deras flykt till Sverige. De behöver utökat stöd från skolhälsovården. Deras möjlighet att skapa ett självständigt liv i Sverige hänger nära samman med deras skolprestationer i den svenska skolan. Vi ser  att  långvarig studiehandledning och modersmålsundervisning på hemskolan är ett viktigt led i deras framgångar i studierna.Övriga områden som behöver resurser nu, och som vi på sikt kan leda till ökade intäkter genom skatteförstärkning, är att möjliggöra för nyanlända och ensamkommande att bo kvar  i kommunen även efter etableringstiden. Dessutom skapas fler arbetstillfällen tack vare våra nya Vellingemedborgare. Vi ser också ett behov av en Integrationssamordnare. Vi delar fullt ut vårt kommunalråd Carina Wutzlers uttalande i april 2016 i Sydsvenskan angående integrationsjobbet: "Nu jäklar i hatten ska vi visa att Vellinge kan". Vi vill fullt ut genomföra ett riktat föreningsbidrag till ideella föreningar, för att utveckla boendeformen inackorderingsboende för ensamkommande ungdomar utan vårdbehov som fyller 18 år, eller skrivs upp i ålder, under asylprocessen. Vi menar inte att vi ska sträva efter en noll balans under 2018, genom att dra in på områden som är viktiga för integrationen. Vi menar istället att det är acceptabelt och önskvärt med viss kortsiktig förstärkning (om 2 miljoner).  Boendesituationen och de höga hyror som utdebiteras genom andrahandsuthyrningen av modullägenheterna via Omsorgsnämnden, behöver också ses över så de är i mer rimlig nivå med hyror i övrigt bestånd. Miljöpartiet önskar inte detaljstyra i nämndernas verksamheter, vi förhåller oss generellt till respektive nämnds ekonomiska ram och äskanden. Istället lyfter vi fram specifika områden vi yrkar ska prioriteras genom de medel som tillförs genom 20-öringen. Vi har därutöver en protokollsnot avseende investeringar i konstgräsplan och byte av konstgräs. Nu planeras det att vi nästa år ska investera 8 miljoner i konstgräs och det är viktigt att det då satsas rätt så vår protokollsnot lyder:  ” Miljöpartiet menar att Vellinge inte ska investera i den typ av konstgräs som har konstaterats sprida mikroplaster.”  Miljöpartiets yrkanden:• Skattesats: Miljöpartiet yrkar ändring beträffande skattesatsen 2018, med en ökning om 20 öre, till 18.70.  Detta ger totalt ca 19 mkr i ökade skatteintäkter. • Fördelning: Av de tillförda 19 mkr yrkar vi nedan fördelning till respektive nämnd: • Utbildningsnämnden: Erhåller förutom de upptagna förändringarna ytterligare 3 Mkr. Vi poängterar vikten av att planera och ge utrymme för: -Att lärare erhåller möjlighet till stöd och utveckling. Inte minst de duktiga lärare som redan finns i kommunen. Att vi kan behålla lärare.-Att det säkerställs att de barn som behöver får ett särskilt stöd.  Friskolorna fick 2016-17 avslag på 75-% av sina ansökningar om särskilt stöd samtidigt som förvaltningen gjorde besparingar. (Sveriges bästa skolkommun borde kunna ge alla elever möjlighet att klara grundskolan med godkända betyg på utsatt tid.)- Att det finns studiehandledning och svenska som andraspråk på berörda skolor.- Att det finns resurser till förstärkning generellt inom förskolan. (-Att resurser tillförs för ökad tillgänglighet och preventivt arbete inom skolhälsovården. En ny utmaning som kräver resurser är traumatiserade ensamkommande barn samt barn till nyanlända.) • Omsorgsnämnden: Erhåller förutom de upptagna förändringarna ytterligare 3 mkr. Hur fördelningen ska genomföras ligger hos Omsorgsnämnden att besluta, men osäkerheten när det gäller de ensamkommande och nyanländas situation gör att det måste finnas flexibilitet och möjlighet till ytterligare stöd. • Nämnden för gemensam medborgarservice: Erhåller förutom de upptagna förändringarna ytterligare 3,2 Mkr. Vi menar att det ska ges möjlighet till ytterligare stöd till vägföreningar. Hur fördelningen i övrigt ska genomföras ligger hos Nämnden för gemensam medborgarservice att besluta och prioritera.  Vi poängterar vikten av:-Att Vellinge kulturskola Artisten ges möjlighet att erbjuda fler barn och unga plats.-Att Vägföreningar ges möjlighet till ökat stöd.-Att en översyn av alternativ till konstgräsplanerna görs och arbete påbörjas. • Miljö- och Byggnadsnämnd: Erhåller förutom de upptagna förändringarna ytterligare 600 000:-,  så vi kan göra en ekosystemtjänstanalys och den planerade Grönstrukturplanen. Därutöver att insatser kan göras upp med syfte att bedriva ett arbete med Agenda 2030, dvs FN:s 17 hållbarhetsmål,  att kommunen certifieras enligt miljöledningsstandard samt att vi kopplar miljömålen till det praktiska upphandlings- och inköpsarbetet.  KF, revison, KS m fl: Erhåller ytterligare 2,0 Mkr för 2017 . För att ge möjlighet till ytterligare utökning av feriepraktikplatser. För olika projekt inom kollektivtrafiken och för att genomföra positiva åtgärder för att minska biltrafiken i Skanör och Falsterbo. Medfinansiering ska vara möjlig till en båtbottentvätt till Falsterbokanalens Båtklubb under 2018.Den demografiska utvecklingen ger också ökade kostnader för ökad administration. Arbetet med den Digitala agendan fortsätter under året och vi räknar inte med att det ger effektivitetsmöjligheter som motsvarar en del av kostnaderna. Vi behöver kunna möte de förändringar som behövs göras i Integrationsplanen och att stärka de nyanländas och ensamkommande barns integrationsmöjligheter. De medel till förfogande som KS har får kvarstå, men som utvecklingen varit senaste år så kan det framöver vara möjligt att denna del inte ligger kvar på nuvarande nivå.Vi poängterar vikten av:-Att Integrationsplanen löpande justeras. Integrationssamordnare tillsätts.-Att ytterligare medel tillförs för fler feriepraktikplatser.-Att olika test på förbättrad och utökad kollektivtrafik samt minskad biltrafik påbörjas tillsammans med Skånetrafiken. • Uppräkningsfaktor personal/entreprenad/övriga kostnader: Här justeras med resterande +7,2 mkr för det behov generellt som vi förutspår för att kunna fortsatt attrahera nuvarande och nya medarbetare. 

Relaterade nyheter

Vellinge, 18 mars 2024

Ny styrelse vald vid årsmötet 2025

Vellinge, 4 oktober 2023

Kampen för Gläntan fortsätter!

Vellinge, 9 januari 2023

Våra företrädare i Fullmäktige och nämnder 2023-2026

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter