Motion: Ingen pyroteknik för att stoppa lidande och miljön

Många människor, djur och natur drabbas ofrivilligt av användningen av pyroteknik. Det behövs därför mer långtgående regelverk än nu gällande i Vellinge.
Motion avseende pyroteknik inom Vellinge kommun
6 januari 2020 – Motion till kommunfullmäktige

Bakgrund
I Vellinges lokala ordningsföreskrifter avseende pyroteknik finns nedan angivet:

Det är förbjudet att utan tillstånd använda pyrotekniska varor inom detaljplanelagt område i hela kommunen.
Undantag är klockan 23.00 den 31 december till klockan 01.00 den 1 januari.
Inom 200 m från följande vård- och omsorgsboenden gäller förbudet under hela året, alltså även mellan klockan 23.00 den 31 december och klockan 01.00 den 1 januari.
– Aspen
– Kronodalsgården/Omtankens hus
– Månstorps ängar
– Postiljonen
– S:t Knut
– Attendo Mejerigatan äldreboende
Avseende försäljning av pyroteknik så gäller nedan:
Försäljning av fyrverkerier är en form av hantering av explosiva varor och omfattas av lagstiftningen om brandfarliga och explosiva varor.
För att sådan hantering ska bli säker finns regler om hur den får gå till. Det finns också krav på produkterna. Fyrverkeriartiklar ska vara godkända för att få säljas och användas. För att få tillverka, importera, förvara, sälja och annars hantera fyrverkeriartiklar måste man ha tillstånd.
Tillstånd till försäljning och förvaring av fyrverkerier söks hos Räddningstjänsten i Trelleborg.
Kommunen har möjlighet att skärpa reglerna inom detaljplanelagt område samt att kommunen är aktiva för att få till stånd ordningsregler som gör det möjligt att hela kommunen omfattas. Därutöver att försäljning begränsas.
Idag har kommunen – enligt ordningslag och praxis – inte någon möjlighet att föreskriva ett totalt förbud mot användandet av pyrotekniska varor. I de fall där kommuner har röstat fram ett totalt fyrverkeriförbud har länsstyrelserna upphävt det med hänvisning till att det inskränker individers frihet och att kommuner inte får besluta om det. Här ser vi gärna att Vellinge kommun tar initiativ till gemensamt agerande inom organisationen ”Skånes kommuner”.

Syfte
Att åtgärder ska leda till minskad användning av pyroteknik i Vellinge och därmed skona både, människor, djur och natur från de negativa effekter detta leder till. Detta kan ske genom förändringar av de lokala ordningsföreskrifterna i Vellinge så pyroteknik förbjuds helt inom detaljplanelagt område och att kommunen är aktiva för att få till stånd ordningsregler som gör det möjligt att hela kommunen omfattas. Genom att Vellinge kommun jobbar för att försäljning inte ska få ske inom kommunen. Miljöpartiet ser gärna att kommunen tar initiativ till gemensamt agerande inom organisationen ”Skånes kommuner”.

Miljöpartiet yrkar därför med hänvisning till ovanstående:
• Att genomföra förändring i Vellinge lokala ordningsföreskrifter så det blir förbjudet att utan tillstånd använda pyrotekniska varor (t.ex. fyrverkerier, raketer och smällare) i de områden kommunen kan införa detta.
• Att kommunen är aktiva för att få till stånd ordningsregler som gör det möjligt att hela kommunen omfattas.
• Att Vellinge kommun jobbar för att försäljning av pyrotekniska varor inte ska få ske inom kommunen.
• Att Vellinge kommun i övrigt jobbar för att dessa regler efterföljs.
• Att Vellinge kommun tar initiativ till gemensamt agerande inom organisationen ”Skånes kommuner”.

För miljöpartiet de gröna i Vellinge

Angela Everbäck Ann Stenberg Jan Björkman   Madeleine Arderup