Motion – Värna Öresund

31 maj 2020 – Motion till kommunfullmäktige

Bakgrund
Öresund är ett av Sveriges mest intressanta vatten. Det omges av Nordens mest tätbefolkade område samtidigt som det innehåller höga ekologiska värden. Områdets höga miljövärden måste värnas.

Miljöpartiet i Vellinge försökte redan 2014, genom en motion, att Vellinge kommun skulle ställa sig positiva till Öresund som marin nationalpark. Tyvärr fick vi ett nej den gången. Nu hoppas vi att fler partier i Vellinge inser allvaret och värdet av åtgärder för att värna Öresund.

På många sätt är miljön och naturen i och kring Öresund unik. Kusten rymmer allt från brant klippkust i norr till sandstränder och sandrev i söder. Däremellan finns även grunda sten- och grusstränder liksom mjuka sand- och lerbottnar. Den varierande miljön och inflödet från både Östersjön och Västerhavet skapar ett koncentrat av många olika naturmiljöer. Således finns här ett unikt marint liv. Sedan 1932 har det av säkerhetsskäl varit trålningsförbud i Öresund. Det har skapat förutsättningar för många arter och miljöer att hållas livskraftiga. Därför finns det idag ett relativt bra fiskbestånd kvar av bland annat sill, torsk och rödspätta. Det går också att hitta fiskarter som haj och rocka. Här finns även viktiga ålgräsängar och musselbankar fortfarande bevarade. Under de senaste 30 åren har ett medvetet arbete bedrivits för att förbättra livsbetingelserna för det marina Öresund. Bland annat har man arbetat med åarna som rinner ut i sundet, anlagt våtmarker och förbättrat avloppsreningen. Till det har några tyngre industrier som stod för stora utsläpp försvunnit. Som resultat är Öresund nu ett av få hav i Europa där det fungerar som det ska under ytan, med en välmående biotop.

Syfte
För att värna denna unika miljö behöver skyddet av ekosystemet i Öresund utökas och ytterligare förstärkas. Därför föreslår Miljöpartiet att Vellinge kommun ställer sig positiv till att ytterligare ett eller flera större naturreservat bildas i Öresund samt att kommunen ställer sig positiv till att Öresund blir ett biosfärområde.
Biosfärområden är en del av Unescos vetenskapliga program där pilotområden tar fram och testar nya metoder och ny kunskap för att nå en långsiktigt hållbar samhällsutveckling. Miljöpartiet vill även att Vellinge ställer sig positiv till att delar av Öresund på sikt kan bli nationalpark samt att kommunerna och Region Skåne i högre grad använder arenan Greater Copenhagen för att lyfta hållbarhetsfrågorna i Öresund. Den danska regeringen har uttalat en vilja om att värna Öresund. Tillsammans kan kustkommunerna och Region Skåne ta tillvara på detta momentum och driva på för ett friskt Öresund med hållbar utveckling.

Miljöpartiet de Gröna föreslår Kommunfullmäktige besluta:
• Att Vellinge kommun ställer sig positiv till att ett eller flera större marina naturreservat bildas i Öresund
• Att Vellinge kommun ställer sig positiv till att Öresund blir ett biosfärområde
• Att Vellinge kommun ställer sig positiv till ett samarbete med Region Skåne och de svenska kustkommunerna längs Öresund i arbetet med att förverkliga marina naturreservat och biosfärområde
• Att Vellinge kommun ställer sig positiv till att Region Skåne verkar för att frågan om skydd av Öresund blir en fokusfråga i samarbetet Greater Copenhagen
• Att kommunen i övrigt ska verka för en hållbar utveckling så att Öresunds ekosystem värnas