Naturum fanns inte med när Kommunstyrelsen skulle fatta beslut om naturum!

Det är med bedrövelse vi i Miljöpartiet följt utvecklingen när det gäller naturum i Falsterbo.

Varför följer inte Moderaterna det fattade beslutet i Kommunfullmäktige den 2021-06-21?
Det är med bedrövelse vi i Miljöpartiet följt utvecklingen när det gäller naturum. Moderaterna och Kristdemokraterna röstade i Kommunfullmäktige den 2021-06-21 igenom: ” Efter folkomröstningen tog kommunfullmäktige följande beslut 2021-06-21: – Resultatet föranleder ingen åtgärd utifrån frågeställningen i folkomröstningen.
Kommunförvaltningen får i uppdrag att i dialog och samarbete med förenings och näringslivet utreda möjligheter och förutsättningar för ett nytt naturum på Falsterbonäset och då med driftsform där föreningar, organisationer och myndigheter bidrar till drift och finansiering likt många andra naturum i Sverige. Utredningen ska återrapporteras till kommunstyrelsen före 2021 års utgång med målsättning att möjliggöra verksamhetsstart 2022-2023.”
När uppdraget för utredning gavs till en konsultfirma så fanns det ett tillägg: ”Tyréns Sverige AB har fått i uppdrag att göra en utredning av möjligheter och förutsättningar för ett nytt naturrum på Falsterbohalvön. I uppdraget ingår även att undersöka alternativa driftsformer till ett naturum.”
Att frångå uppdraget kring utredningens tydligaste del och målsättning, att det är ett naturum som ska finnas på Falsterbonäset, menar Miljöpartiet strider mot det det fattade beslutet i Kommunfullmäktige den 2021-06-21.
Vid Kommunstyrelsens möte den 2022-01-11 var förslaget till beslut som röstades igenom av Moderaterna : ”Kommunstyrelsen beslutar
1. Ge kommunförvaltningen i uppdrag att vidareutveckla verksamheten kring Naturmagasinet samt involvera föreningarna i arbetet som, mot ekonomisk ersättning, ges möjlighet att bidra med aktiviteter och arrangemang i syfte att sprida information och kunskap om det lokala natur- och djurlivet.”
Naturum finns inte med överhuvudtaget!? Inget underlag som är transparent, avseende en analys med ett alternativ med ny plats och lämpliga lokaler för naturum och det beslut om Naturmagasin som Moderaterna fattade, fanns att tillgå inför beslut i ärendet.
Miljöpartiet yrkade mot bakgrund av detta, ändring av förslag till beslut vid Kommunstyrelsen den 2022-01-11. Vi försökte få igenom nedan, men det röstades ner.
Mp yrkar att Kommunstyrelsen beslutar:
1. Att utredningen ska kompletteras med en analys och plan för hur en återstart av naturum på Strandbaden kan ske. Analysen ska omfatta samtliga aspekter såsom; juridisk, ekologisk, social, ekonomisk, kulturell, organisatorisk, barnkonsekvensanalys, tidsplan etc. I arbetet både med analysen och återstart ska även föreningar och medborgare ges möjlighet till medverkan.
2. För att säkerställa en relevant jämförelse, tas ett alternativ med ny plats och lämpliga lokaler för naturum fram, med premisser som ovan och med underlag för dessa analyser.
3. Miljöpartiet yrkar att den konsekvensanalys som beslutet av nedläggning av naturum och konsthall baserades på ska ingå för jämförelse och offentliggöras.
4. Komplett utredning ska framläggas senast mars 2022.
5. Ge kommunförvaltningen i uppdrag att tills komplett utredning framlagts, tillfälligt bedriva verksamhet kring Naturmagasinet samt involvera föreningarna i arbetet som, mot ekonomisk ersättning, ges möjlighet att bidra med aktiviteter och arrangemang i syfte att sprida information och kunskap om det lokala natur- och djurlivet.
Ett ”Naturmagasin” kan inte ersätta ett naturum. Att lägga ner naturum och konsthall på det sätt som drevs igenom, visar tyvärr inte på respekt för Vellinges medborgare.
Naturum är ett besökscentrum till ett naturområde. Här får besökaren förståelse för områdets värden och inspiration till att uppleva naturen. Naturum är en verksamhet som bedrivs både inom- och utomhus. En kanal för att förmedla kunskap om natur och naturvård, berika allmänhetens friluftsliv och inspirera till att uppleva naturen. Naturum bidrar till att göra naturen tillgänglig för fler. (källa Naturvårdsverket).