Naturum måste bevaras

Bestörtning! Det var känslan när vi såg beskedet om att personalen varslats mot bakgrund av att ni vill att naturum och konsthall ska avvecklas. Allt det fantastiska arbete som lagts ner, för kunskap om natur, djur och konst som finns i kommunen. Alla upplevelser för våra barn, alla mysiga lärorika stunder i konsthallen och pysselrummet. Plötsligt är de inte värda något. Beskedet kom helt oväntat. Vi vill inte se SPA-och konferensverksamhet som tränger ut det som verkligen betyder något, att bygga upp ovärderlig kunskap kring vad naturen ger.
Naturum är ett besökscentrum till ett naturområde. Här får besökaren förståelse för områdets värden och inspiration till att uppleva naturen. Naturum är en verksamhet som bedrivs både inom- och utomhus. En kanal för att förmedla kunskap om natur och naturvård, berika allmänhetens friluftsliv och inspirera till att uppleva naturen. Naturum bidrar till att göra naturen tillgänglig för fler. (källa Naturvårdsverket)
Naturum Falsterbo har syftet att:
• Vara mötesplats och besökscentrum för natur- och kulturvärden på Falsterbonäset och Söderslätt och på så sätt öka kunskapen och engagemanget för naturvård, områdesskydd, miljöfrågor och biologisk mångfald.
• Vara en resurs i Vellinge kommuns övergripande arbete med att vara en attraktiv kommun med en långsiktigt hållbar livsmiljö.
• Locka turister till Skånes sydvästra hörn med Falsterbonäset och dess natur som huvudattraktion men även fungera som en resurs för aktörer inom upplevelseturism och andra som vill dra nytta av Falsterbonäsets kvaliteter i sitt arbete.
• Samarbeta nationellt och internationellt med för naturum Falsterbo adekvata institutioner och ideella naturvårdsorganisationer samt med universitet och högskolor inom lämpliga forsknings- och utvecklingsfrågor för att kunna förmedla aktuell forskning och spegla aktuella naturvårdsfrågor till allmänheten.
• Under höst- och vårsäsong i samverkan med Falsterbo Fågelstation erbjuda naturpedagogisk verksamhet beträffande flytt- och häckfåglar.
• Öka kunskaperna om människans plats i naturen genom att belysa olika ämnen såsom antropogena klimatförändringar, ekosystemtjänster och miljömål.
• Erbjuda guidningar för skolklasser och övriga besökare på plats i naturum Falsterbo och i närområdet utanför.
Allt detta har man levt upp till och i Verksamhetsberättelsen för 2019 så redogörs det hur väl man lyckats med uppdraget, när man överträffat/nått 15 av 17 mål. De som inte uppnåddes var utanför det man kunde påverka själv.
1.1. Utvärdering av årets mål

Naturum Falsterbo skall:
• Vara öppet 280 dagar (2019) med fri entré för besökare. Naturum hade öppet 289 dagar
• Under 2019 ha mer än 75 000 besökare. Naturum hade 54 800 besök vilket beror troligtvis på en solig sommar och en matservering som nästan låg nere.
• Erbjuda naturvägledning av hög kvalitet. Minst 50 grupper bokar naturvägledning under 2019. Under 2019 bokade 107 grupper naturvägledning.

Naturum Falsterbo skall ha ett rikt och varierat programutbud för alla åldrar och för olika målgrupper, vilket bla innebär:
• Att naturum delvis ska arbeta tematiskt. Under året behandlas minst 3 teman. Dessa teman är tänkta att ha gemensamma nämnare med konsthallen, en röd tråd. Årets teman har varit ”Matsvinn”, ”Fåglar Hjärta Människor” och ”Håll Naturen Ren”.
• Att naturum skall samarbeta med lokala intressenter för att bredda programutbud och målgrupp. I programrådet ingår minst två externa parter. Samarbetsparter under året har varit främst Falsterbonäsets Naturvårdsförening, Falsterbo Fågelstation och Falsterbo Museiförening.
• Att naturum under år 2019 skall erbjuda ett varierat program. Minst 100 programpunkter ska erbjudas. Under 2019 erbjöds fler än 130 programpunkter till allmänheten.
Naturum Falsterbo skall visa vägen ut i naturen genom:
• Att under 2019 komplettera och utöka befintlig naturslinga ute på Falsterbo strandbad och i Falsterbo stadspark. De ekonomiska resurserna för att genomföra denna aktivitet räckte inte till.
• Att genomföra en förstudie för anläggandet av en tillgänglig upplevelse stig i direkt anslutning till naturum Falsterbo. Förstudien har genomförts under 2019.
• Kontinuerligt (varje vecka) erbjuda natur och kulturvandringar i naturums environger. OK!
Naturum Falsterbo skall bidra till att öka delaktigheten och engagemanget för naturen och kulturhistorien bland lokalbefolkningen, vilket bla innebär:
• Att naturum under 2019 fortsätter samarbetet med Falsterbonäsets naturvårdsförening (FNF) och att minst fem gemensamma programaktiviteter med FNF genomförs. Målet har uppfyllts med god marginal.
• Att naturum arrangerar vandringar på minst fyra olika teman som följer årstiderna och är öppna för allmänheten. Träd och buskar vintertid, Vårteckenvandring, Småkrypsletning, Håvning i Havet, mm
Naturum Falsterbo skall erbjuda pedagogisk verksamhet anpassad för skolor vilket innebär att:
• Under 2019 erbjuds skolklasser att lära känna Falsterbonäsets natur och kulturmiljöer i förhållande till årstiderna. OK!
• Att naturum i samarbete med Falsterbo Bird Show 2019 bedriver naturpedagogisk verksamhet under tre dagar i anslutning till eventets genomförande. Cirka 350 elever per dag kan delta i verksamheten. Genomfördes dagarna innan Falsterbo Bird Show.
Naturum Falsterbo skall samarbeta med Ekologiska institutionen vid Lunds universitet vilket bla innebär:
• Att naturum tillsammans med kollegor på Falsterbo Fågelstation, Zooekologiska institutionen, LU och Naturvårdsverket skall bidra med att skapa ett populärvetenskapligt fönster till modern flyttfågelforskning. Detta fönster består förutom av naturums fasta utställning av en dagsfärsk on-linestatistik för flyttfågelräkning och registrering av arter. Vi använder oss av Artportalen.
Naturum Falsterbo skall hjälpa till att ta fram och kommunicera information om natur och kultur på Falsterbonäset och Söderslätt för olika målgrupper via olika kanaler och sätt att kommunicera, vilket bla innebär:
• Att naturum samarrangerar genomförandet av Falsterbo Bird Show 30 augusti – 1 september 2019. OK!
• Att bearbeta pressen vad gäller naturum, konsthallen, Falsterbohalvön och upplevelser med anknytning till natur- och kulturhistoria i området. OK!
• Att utnyttja den tillfälliga utställningen för att förmedla kunskap om närliggande natur och kulturmiljöer. OK!