Räddat strandskydd och mer skyddad skog

Ett starkare strandskydd där det behövs som mest, mer skyddad skog i hela landet och en säkrad allemansrätt. Det är viktiga miljöpartistiska framgångar i den uppgörelse om skog och strandskydd som idag är klar mellan Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Centerpartiet.
Här kan du läsa mer

Miljöpartiets framgångar
Vi räddar strandskyddet
För Miljöpartiet har det varit avgörande att stärka strandskyddet där det behövs som mest.  Miljöpartiet sa i somras nej till att genomföra strandskyddsutredningen rakt av eftersom den skulle fått förödande konsekvenser för djur- och växtliv och människors tillgång till våra stränder.

– Alla ska ha tillgång till naturen, inte bara den som är rik nog att köpa sig en strandtomt. Nu stärker vi skyddet av värdefull natur och säkrar upp allas möjlighet att bada i våra hav och sjöar, säger Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi.

Starkare skydd där det behövs som mest
I förhandlingarna har vi enats om att inte genomföra det hårt kritiserade förslaget om att slopa strandskyddet i stora områden. Nu går vi istället fram med ett differentierat strandskydd där vi ser till att skyddet stärks där det behövs som mest samtidigt som vi genomför lättnader som underlättar utvecklingen av landsbygden.

Skärpningarna görs i områden som är  särskilt betydelsefulla för djur- och växtliv och i områden där trycket på att bygga är högt eller där efterfrågan på mark för fritidshusbebyggelse är mycket stor.  Det innebär också att större delen av kusten får ett starkare skydd.

Vi skyddar mer skog i hela landet
Mer skog i hela landet skyddas, inte minst den fjällnära skogen. Arbetet med att ge de riktigt värdefulla skogarna skydd fortsätter genom fler naturreservat och fler och utvidgade nationalparker. Nationalparker är det starkaste skyddet och den mest värdefulla natur vi har.

Skog som brukas ska brukas mer hållbart
– Värdefull skog ska skyddas, inte förstöras. Vi gör det enklare för skogsägare att välja hyggesfria metoder. Dessutom ser vi till att staten blir föregångare för ett skogsbruk som är hållbart på riktigt, både genom skydd av statlig fjällskog och genom i utveckling av alternativa brukningsmetoder, säger Per Bolund.

Till skillnad från skogsutredningen har vi förhandlat fram seriösa förslag både för att göra det enklare för skogsägare att välja hyggesfria metoder och för att staten som markägare ska gå före.

Mer attraktivt för skogsägare att skydda skog
Vi gör det enklare och mer attraktivt för skogsägare att själva ta initiativ till att skydda mer skog med höga naturvärden. Samtidigt kommer myndigheternas möjlighet att använda tvång när det krävs finnas kvar.

Redan idag jobbar myndigheterna utifrån frivillighet. Nu ser vi till att de får en större “verktygslåda” att använda för att nå överenskommelser om frivilligt skydd med skogsägare. Vi inför bland annat ett sveaskogsprogram och ett markförsäljningsprogram som ska användas som ersättningsmarker för att skydda skog i hela landet, inte minst den fjällnära skogen.

Kunskap om värdefull natur ska utvecklas
Vi har stoppat förslaget om att radera all data som redan samlats in om höga naturvärden och skyddsvärd skog. Istället ser vi till att inventeringen av värdefull natur utvecklas med nya metoder (både fältinventering och digital fjärranalys) så att vi fortsatt kan få kunskap om läget i skogen.

Miljöpartiets framgångar
STRANDSKYDDET

Vi stärker strandskyddet i områden där skyddet behövs som mest, dvs där det är högt tryck på att bygga och i områden som är särskilt viktiga för djur- och växtlivet.
Vi har säkerställt att det generella strandskyddet vid små sjöar och vattendrag finns kvar (fri passage), så att allemansrätten säkerställs och den skyddsvärda naturen skyddas.
Vi har stoppat det mycket kritiserade förslaget om att strandskyddet helt ska kunna upphävas i stora landsbygdsområden.
Vi inför väl avvägda lättnader i gles- och landsbygd och i små tätorter, på ett sätt som inte offrar den biologiska mångfalden eller förutsättningar för friluftsliv.
Långa obrutna strandlinjer skyddas mycket bättre än vad som föreslogs i den tidigare utredningen.
För att stärka skyddet av stränderna satsar vi på bättre vägledning, tillsyn och kontroll.
SKOGEN

Vi skyddar mer värdefull skog i hela landet.
Vi ser till att skydda de stora sammanhängande naturskogarna i fjällvärlden, som är Sveriges eget Amazonas.
Vi gör det bättre och mer attraktivt för skogsägare att på frivillig väg skydda skog med höga naturvärden.
Vi inför ett sveaskogsprogram och ett markförsäljningsprogram som ska användas som ersättningsmarker för att skydda skog i hela landet, inte minst den fjällnära skogen.
Vi säkerställer att det fortsatt kommer vara möjlig för myndigheterna att ta initiativ till att skydda skog och tillämpa tvång när det är behövs.
Vi inrättar fler och utvidgade nationalparker. Nationalparker är det starkaste skyddet och den mest värdefulla natur vi har.
Vi ser till att inventeringen av höga naturvärden och skyddsvärd skog utvecklas med nya metoder så att vi fortsatt kan få kunskap om läget i skogen. Och vi har stoppat förslaget om att radera all den data som redan har samlats in.
Vi stärker arbetet med klimatanpassning av skogsbruket.
Vi ser till att staten blir föregångare för ett skogsbruk som är hållbart på riktigt, genom att skydda statlig fjällskog och utveckla alternativa brukningsmetoder.
Till skillnad från skogsutredningen lägger vi seriösa förslag både för att göra det enklare för skogsägare att välja hyggesfria metoder och för att staten som markägare ska gå före.
Staten ska samråda med samebyar och Sametinget och beakta deras intressen samt konsekvenserna för rennäringen vid markförsäljningsprogram. Staten ska också ta större hänsyn till tillgången av renbete i renskötselområdet när skogen brukas.
Vi ser till att mål och rådgivning bidrar till klimatanpassning, ökad biologisk mångfald, ökad klimateffektivitet och miljöhänsyn i den brukade skogen.