Skolans möjligheter måste värnas

Vi i Miljöpartiet mota sparkraven med en skattehöjning på tjugo öre (till 18.70 kronor). Särskilt allvarligt ser vi på de planerade besparingarna inom skolan.
– De åtgärder som föreslås innebär per definition en sänkning av skolpengen och en rejäl åtstramning. Inte minst för de större skolorna, men även för förskolor och fritidshem, säger Madeleine Arderup (MP).
– Vi i MP motsätter oss dessa nedskärningar och ser det som oroväckande att bibehålla en oförändrad skattesats om vi tvingas till besparingar i vår skola.

15,6 miljoner ska sparas i Vellinges skolor
Styrande i Vellinge kommun har bestämt sig. Skolorna ska kostnadsreducera och effektiviseras under nästa år. I en kommun där befolkningen har betydligt högre inkomst i genomsnitt än nästan någon annanstans i landet, vill man inte röra skatten, trots att den är nästan lägst i landet. Hellre ber man en redan hårt pressad yrkeskår att effektivisera. Att trygga våra barns skolgång är inte värt 20 öre extra i skatt beslutar man utan att blinka.

Beslutet är taget, till trots att Vellinge kommun ligger i princip längst ner i rankningen när det handlar om resurstilldelning till skolorna. Beslutet innebär således att 15,6 miljoner ska dras in. Åtgärder som föreslås, innebär en sänkning av skolpengen och rejäl åtstramning inte minst för de större skolorna, men även för förskolor och fritidshem. Det talas om terminsvis avstämning av elevantal och förslag lyfts fram om ordentligt utökade stordriftsavdrag där större skolor helt enkelt inte får lika mycket skolpeng för alla sina elever. För de större skolorna handlar det om miljoner som måste sparas.

Vi i Miljöpartiet motsätter oss dessa nedskärningar. I vårt budgetförslag som tyvärr röstades ner beskrev vi hur vi såg det som oroväckande att bibehålla en oförändrad skattesats om det innebar besparingar i vår skola. Lärare och medarbetare i skolan idag är redan under hård press då utökade timplaner och diverse säkringar av undervisningen påförs utan möjlighet till extra tid. Ska vi verkligen vänta tills vi ser en systemkollaps eller varför kan vi inte lyssna redan nu på rektorer, elevhälsoteam och pedagoger, som är kompetenta och vet vad de behöver.

I Vellinge kommun inleddes läsåret i positiv anda där skolor startade upp ett arbete för att framtidssäkra utbildningen genom fem nya välgenomtänkta mål. Utbildningsavdelningen lyfte fram hur det i en snabbt föränderlig värld behövs en lust och vilja till att tänka om, lära nytt, vara nyfiken och kreativ, vilka sattes som mål för utveckling. Social kompetens och en hälsomedvetenhet var ytterligare mål.

Vi i Miljöpartiet vill ge lärarna möjlighet att verkligen jobba för dessa mål som stämmer fint in med vad forskning och undersökningar även menar skapar trygghet och studiero. Vi vill dessutom ge lärare möjlighet att vara lärare och ha god tid till att skapa strukturerade, välplanerade och differentierad lektioner, som inte bara ökar lusten till lärande, utan ger förutsättningar för alla elever att ta till sig undervisningen. Vi vill att det finns resurser för att andra professioner som socialpedagoger och utökad elevhälsa som kan bidra till att skapa goda relationer med våra elever och gott klimat på skolorna, därför kan vi inte spara i detta läget.

Trygghet och studiero, menar Moderaterna som styr i kommunen ska skapas genom att lärare använder sig av möjligheterna av disciplinära åtgärder i form av utvisningar, kvarsittningar och avstängningar. Vi tror snarare på fokus på det som är positivt och att bygga respektfulla och goda relationer, där varje barn och elev blir och känner sig sedd.