St Hammar och vårt uttalande mot bakgrund av extra Kommunstyrelse

Detta drabbar våra barn. Det är inte acceptabelt.
Vi i Miljöpartiet blev oroliga när signalerna kom från Lärarnas riksförbund. Mot bakgrund av detta så hade vi följande frågor vid Kommunfullmäktige den 25 april i år (via en interpellation): Vad är de aktuella planerna för att återskapa en god arbetsmiljö för lärarna på Stora Hammars skola? Vilka åtgärder kommer att vidtas för att stötta lärarna i undervisningen av samtliga elever på Stora Hammars skola så att dessa också känner att de går i Sveriges bästa skola? Hur ska tilliten för Veliinge kommun som en god och attraktiv arbetsgivare för sina lärare och kommande anställda återskapas? Svaret vi fick var att en handlingsplan hade upprättats för att tillförsäkra en god arbets-och studiemiljö. Vi beklagar att hanteringen nu har resulterat i en mycket olycklig och oacceptabel situation för många inblandade i skolans värld. Vi i Miljöpartiet uttalar oss nu om hela situationen på St Hammars skola och i Kommunstyrelsen, inte enskilda ärenden, enskilda personer eller tjänstemän i kommunen. Miljöpartiet anser att hanteringen inte är i enlighet med det uppsatta reglemente som finns, där Kommunstyrelsens ansvarområden beskrivs. Oppositionens ledamöter har inte fått vare sig information eller möjlighet att ge det stöd som åligger oss i rollen som kommunens personalorgan med ansvarar för kommunens samlade arbetsgivarpolitik. Vi ska hållas informerade om förhållanden av betydelse för kommunen, som övergripande ansvarig nämnd för kommunens förvaltning .