Synpunkter på Planprogram för ny bebyggelse vid Falsterbokanalen
Det är positivt med planerna att själva hamnområdet restaureras och görs till ett område attraktivt för många. Vi har varit tydliga från start att det inte är lämpligt med en massa bostäder i hamnområdet.
Synpunkter på Planprogram för ny bebyggelse vid FalsterbokanalenMiljöpartiet har tidigare lämnat in ett antal synpunkter och yrkanden när det gäller exploateringen vid Falsterbokanalen:Det är positivt med planerna att själva hamnområdet restaureras och görs till ett område attraktivt för många. Miljöpartier vill att fokus skall vara på att skapa en levande hamn. Vi har varit tydliga från start att vi inte vill att det byggs en massa bostäder i hamnområdet. Att bygga 300 bostäder, som nu ligger i förslaget för de utpekade områdena, menar vi inte är hållbart eller önskvärt. Istället skall föreningarnas verksamheter, invånarnas och turisters tillgång till området prioriteras och tryggas inför framtiden. Vår vision är att när nu hamnområdet vid Falsterbokanalen skall göras i ordning, så skall den gemensamma satsningen vara att det blir en plats som är föregångare när det gäller miljö och hållbarhet. Våra utgångspunkter är medborgarna, miljön, möjligheter.Vi jobbar för att få någon form av Marint center för möten, utbildning, forskning och lärande, placerat vid Falsterbokanalen. Tanken är att det skall skapa möjligheter till utbyte av kunskap och bli en informell mötesplats mellan allmänhet, skola, föreningar, arbetsliv och akademi. Att samla föreningar som Falsterbo båtklubb och Sjöscouterna tillsammans med Sjöfartsverk, utbildning och forskning och att lyfta miljöområdet, med fokus på den marina miljön, menar vi leder till ett område attraktivt för många. Det skapar intresse för vår kommun och möjlighet till värdefulla besök och hållbar turism.Inom Vellinge kommun har vi 75 km vacker och värdefull kust, 80% av kommunens yta är dessutom vatten, främst Öresund och Östersjön. Att satsa på att bli föregångare inom både miljö, hållbarhet och vetenskap just när det gäller kust och vatten har vi i Mp som ett prioriterade områden.Vi anser att den nu planerade exploateringen är alldeles för omfattande och har fel fokus:• Att ha som ett av målen att skapa resurser till Sjöfartsverket för att de ska kunna utföra ett under många år eftersatt underhåll av bl a kanalkanter, slussar och pirarmar är fel.• Att därför tvingas bygga mer än 300 bostäder och 100 hotellrum i anslutning till kanalen för att finansiera kanalunderhållet är fel. Det kommer att ge negativa konsekvenser för kanalmiljön i form av en tråkig kanalvy och bristande plats för kanalens nuvarande organisationer som båtfolk, scouter, sjöräddning, restauranter och turister.• Miljöaspekter ska ha avgörande betydelse i projektet.• Då ännu inga kalkyler eller beräkningar redovisats, är ett ställningstagande övergripande och i detaljer omöjlig att göra en konsekvensanalys av. • Miljöpartiet lämnar därför de synpunkter vi idag har möjlighet till, med de befintliga underlagen att utgå ifrån. Dessa synpunkter är tänkta att belysa viktiga saker inför det fortsatta arbetet. Dock då utan de nödvändiga beräkningarna av de ekonomiska konsekvenserna. Under projektets gång kommer vi i den mån vi ges möjlighet, givetvis att lyfta fram våra tankar och mer precisa åsikter vartefter.Synpunkter avseende det Planprogram ”Planprogram för ny bebyggelse vid Falsterbokanalen” som nu är på samråd:Generellt:1. För att kunna avgöra och ta ställning till de olika delarna av området som omfattas menar vi att det skall vara en detaljplan per område. Minst tre Detaljplaner ska tas fram: Gläntan (tidigare benämnd ”Skogen”), Västra hamnområdet med Pir, Östra Hamnområdet med Pir, samt ev delar av väg 100. Miljökonsekvensbedömning för respektive och en samlad översikt. Ekosystemtjänster tas med i beräkningarna.2. Generellt så ska utgångspunkten vara medborgare, miljö, möjligheter. 3. Positivt med planerna avseende förnybar energi.4. Länsstyrelsens synpunkter på Planprogram och naturskyddade områden blir viktiga inför projektets fortsättning. 5. Negativ miljö- och naturpåverkan måste undvikas. 6. Hydrologiska förutsättningar och konsekvenser behöver belysas noggrant och tas med i underlaget. Det underlag som finns med är daterat 1984 och behöver uppdateras.7. Positivt med planerna att bättre tillvarata kanalens kanter för rekreationsstråk och mötesplatser.8. Positivt med planerna att skapa en möjlighet att ta sig över kanalen i söder, för gående. 9. Positivt med planerna att möjligheten att röra sig under bron bevaras.10. Fler hyreslägenheter. Det ger fler möjlighet att bosätta sig i området och det ger förhoppningsvis färre ”semester boenden” i området.11. Om det måste vara en ”tyst sida” mot väg 100 så riskerar det att påverka områdets karaktär negativt. 12. Vellinge kommuns Bilparkeringsnorm anpassas så att yta inom öppet område för parkering undviks så långt möjligt. Yteffektivitet eftersträvas och underjordiska garage kompletterat med cykelparkering ovan jord priorieteras. 13. Positivt med hållplats för buss.14. Gång-och cykelvägar separerade från övrig trafik är en nödvändighet och ska genomföras i fas 1.15. Trafiksituationen blir oerhört komplicerad och ljusreglering och/eller rondeller med konsekvensanalys behövs göras mycket detaljerat.16. Som föregångare när det gäller miljö och hamn så utgår vi från att all tillgänglig ny teknik och utrustning är det som kommer att vara aktuellt. Vi förutsätter att det som görs här kommer att vara i framkanten inom miljöarbete. Båtuppställning och båtvård behöver noggrant utredas med fokus på de miljökonsekvenser det kan innebära. Så även Sjömack och lämplighet, placering, säkerhet, miljöaspekter etc. Samtidigt vill vi framhålla att det ska vara en levande hamn där båtliv är i fokus. Vellinge Kommun har en unik möjlighet att profilera sig inom området med fokus på miljöarbetet.Gläntan:17. Bostäder i Gläntan enligt utformningen i förslaget kan vara möjligt. Dock så måste naturskyddsområdet värnas till fullo. 18. Planerade bostäder etc ut mot väg 100 är för omfattande. De måste även placeras 12 meter från väg 100. Totalt i området bör målsättningen vara max 50 lägenheter och inga fastigheter högre än Kanalvaktartornet. 19. Vägens nya föreslagna sträckning i skogen är vi tveksamma till. Här behöver ytterligare fördjupning av konsekvenserna göras. Det finns stor risk att området blir dominerat av bilar då både väg och parkering planeras i den del som idag består av skog och kommer nära nuvarande bebyggelse. 20. Vi förordar att Gläntan är det område som exploateras efter övriga områden. Prioritet måste våra att få funktionsdugliga områden för hamn och kanal först. EON har som vi förstår en 5 års horisont på att flytta från området.21. Sjöscouternas verksamhet ska ges förutsättningar att fortgå funktionellt, under processen av etablering av nytt område för dess verksamhet.Västra Hamnområdet:1. Hamnens kajer och pirarmar prioriteras i fas 1, för en fungerande småbåtshamn.2. Avseende båtuppläggning, båtvård, marin service etc så måste utgångspunkten vara att hålla absolut bästa miljöstatus. Här gäller senaste tekniken. Planeringen av hamnområdet ska göras i nära samråd med Båtklubben och utomstående externa experter inom detta område, för att uppnå funktionalitet och karaktär.3. Levande hamn året runt. Ett hamntorg med plats för båtfolk, restauranggäster, flanörer, turister, viss handel är positivt. Kommunen har flera föreningar och dessa bör ges möjlighet att aktivt ha stationär verksamhet inom hamnområdet. 4. Möjliggör för nya kompletterande verksamheter i hamnen under sommaren. Exempelvis dykverksamhet, dykkurser och vrakdykning runt kusten. Företag som kan erbjuda båtutflykter. 5. Prioritera verksamhet i hamnen som fungerar året om. Ingen ”vinterdöd” hamn.6. Kallbadhus positivt.7. Ej hotell inom området.8. Möjlighet till någon form av Marint center. Gärna en forskningsstation inom den Marina och kustnära biotopen, i samarbete med Sundsgymnasiet och universiteten, ev undersöka om ett samarbete med Marint Centrum i Simrishamn och om möjligt Lunds universitet, kan vara en del av en etablering av ett Marint Center i området kring Falsterbokanalen.9. Parkeringsytor primärt under jord.10. Mycket tveksamt med bostäder i direkt anslutning till hamnen. Eventuellt ett mindre kvarter för bostäder, företrädesvis hyresrätter, som då kan planeras in tillsammans med parkeringsytor under jord. Behöver dock utvärderas om lämplighet och nyttjande då hamnen och relaterad verksamhet ska prioriteras. Östra Hamnområdet/Piren:1. Alldeles för omfattande planer för utbyggnad. En mer noggrann utvärdering beträffande antal bostäder behövs. Det måste vara luftigt, enkelt att röra sig och inbjudande för alla att vistas här. 2. Överhuvudtaget måste de hydrologiska förutsättningarna och konsekvenserna vara avgörande för lämpligheten att bygga ut på själva pirarmsområdet.3. Maximalt 3 våningar och den fria sikten från Öresundsstranden priorieteras.4. Utfyllnaden öster om pirarmen och planerna kring detta är positivt om havsmiljön inte försämras.5. Hamn bad på innersidan av piren är inte lämpligt ur miljö/hälsosynpunkt.6. Husbåtsområde troligen ej lämpligt med tanke på väderförhållanden. 7. Trappor/bryggkanter positivt. För Miljöpartiet de gröna i Vellinge Angela Everbäck Höllviksstrandsvägen 57236 38 HöllvikenTele: 0709 53 706 69