Våra kommentarer till kommunens årsredovisning för 2016

Positivt med ökat fokus på grönt byggande, Medborgarna måste få möjlighet att påverka mer. Vi måste planera för ett hållbart investerande. Vi behöver göra ”omtänk” avseende integrationsarbetet.
Vi har några kommentarer och innan vi går in på siffrorna så vill vi framhålla det positiva i att som Carina tar upp sin inledning: Att ” Hållbarhetsfrågor har blivit en naturlig del i vardagen och beaktas numera i upphandlingar, investeringar, planer, byggnationer och den dagliga driften.  Mörkgrönt tänk som i bygget av Omtankens hus.” Vi i Mp ser fram emot att det Mörkgröna kommer genomsyra alltmer av det som kommunen har rådighet över, vi kommer puffa på er kraftfullt i den riktningen på alla sätt som vi kan. Ett område vi ser fram emot att jobba tillsammans kring. Ett annat område vi gärna är mer och lyfter kommunen beträffande är ökade möjligheter för kommuninnevånarna till Ökat inflytande och påverkan. Här visar medborgarundersökning som SCB gjorde i Vellinge kommun i våras att NII, dvs Nöjd-Inflytande-Index där Medborgarna bedömer sin möjlighet till påverkan och utöva inflytande har gått ner sen den förra undersökningen. De områden som ska prioriteras mot bakgrund av undersökningen är möjligheter till  påverkan för medborgarna och att stärka förtroendet. Vi har haft och har ett antal motioner med förslag hur detta kan göras.  När det gäller KS är 13 av 15 mål uppfyllda när det gäller integrationsarbetet. De som inte uppnås är att ta fram permanenta boendelösningar samt att nyanlända p g a de höga hyror som de får betala för modulskalen, inte klarar av att bli självförsörjande på etableringsersättningen. Nu står det som kommentar till måluppföljningen: ” 1 mål är inte uppnått vilket avser att de nyanlända under etableringsperioden blir självförsörjande. En av sex ensamstående och fem av sex familjer har gått till hemlöshet efter avslutat nio månaders etableringsboende. På grund av högahyreskostnader klarar familjerna inte av att bli självförsörjande på etableringsersättningen.”  Slut citatVi förstår att det är ett problem då De "stora" modulerna om 46kvm har en hyra om 9.120kr/mån. = 2 379:- per kvm och år. Att jämföra med genomsnittshyran hos Vellinge bostäder som är 1 040:-/kvm och år (sid 48.) Vi menar att standarden i barackerna dessutom är lägre än ordinarie lägenheter, vilket gör det svårmotiverat att ta ut samma hyra som ordinarie nyproduktion. För precis ett år sedan så sade Carina Wurtzler att: Nu jäklar i hatten ska vi visa att kan! När det gäller att lyckas med integrationen. Nu menar vi i Miljöpartiet att vi måste göra ett omtänk för att lyckas.   När det gäller det ekonomiska utfallet, vill vi först betona att även om det är ett positivt resultat i år, så menar vi att kommunen behöver ha fokus på bl a att Nettokostnaderna ökade mer än skatteintäkterna netto under året . Det är inte hållbart, speciellt inte om vi ser en räntehöjning framför oss! Kostnaderna har ökat med +5,2% jämfört med intäkterna som ökat med + 4,7%.Skuldsättningsgraden ökar med 4,4% enheter är nu 61,8% mot 2015 57,4%, jämför med 2012 är det en ökning med 10,5 procentenheter eller 20%. Den ökningen är direkt hänförbar till årets nyupplåning med 350 mkr.  Kommunens låneskuld för egen verksamhet nu 23 683:- mot 18 173:-. Bolagens Låneskulden per invånare 31 455:- mot 27 807:- år 2015.  Den totala låneskulden per invånare är nu nästan 79 000:- att jämföra med kommunens anläggningstillgångar per invånare som är 73 580:- . Vi har alltså under 2016 fått en negativ balans om 5 240:,  och eftersom resultatet från 2015 var en positiv balans mellan tillgångar och skulder per invånare om + 5 390:-. Så blev det Med andra ord en negativ skillnad om 10 630:-, och detta är skillnaden under 1 år, och för varje invånare. När det gäller självfinansieringsgraden avseende investeringar så är Målsättningen att den ska upprätthålls på nivån 50% över tiden. Nu ligger den för 2016 strax över på den nivån, en del beroende på att investeringar skjutits fram och påverkar ytterligare 2017 istället. På sikt så om inte ökade skatteintäkter ges möjlighet, kan en översyn av investeringarna behöva göras. Vi investerar mycket och planerar nya investeringar. Med det följer även driftkostnader inte bara kapitalkostnader.Vi noterar också att Koncernens totala skulder ökat med 474 Mkr en ökning med 24% på ett år och det är de kortfristiga skulderna som ökar, inte de kortsiktiga som de facto minskar.