Vi fick nej till att Vellinge ska bli en Barnrättskommun

Genom att bli diplomerad barnrättskommun med UNICEF så visar Vellinge att kommunen är ett samhälle där barns röster, behov, prioriteringar och rättigheter är en integrerad del av politiken, beslut och verksamheter. om/hur barnperspektivet har hanterats i aktuellt ärende. En barnrättskommun gör ett åtagande att med utgångspunkt i barnkonventionen säkra att alla som arbetar i kommunen känner till barnets rättigheter och tar dessa i beaktande i sitt arbete. En barnrättskommun vågar vara självkritisk och har alltid barnets bästa i åtanke. I en barnrättskommun är barns delaktighet och inflytande alltid viktigt i beslut som berör barn
Inte minst det sistnämnda där vi redan sett ärenden där barnperspektivet inte kommenterats alls tyvärr. Politiken har ett övergripande ansvar för att se till att barnperspektiv genomsyrar alla beslut i kommunens verksamheter. I svaret så står det som motivering till avslag att: ”En certifiering som Barnrättskommun med UNICEF innebär omfattande administration och uppföljning. Det finns redan insatser som kan ge samma effekt utan utökad administration och att De resurser som krävs finns inte idag inom nuvarande tjänster på utbildningsavdelningen.” Varför ansvaret och resurserna enbart ska tas av utbildningsavdelningen måste vara ett stort missförstånd. Arbetet för att bli Barnrättskommun är kräver självklart resurser, speciellt en samordnande person som jobbar med detta för hela kommunen. Miljöpartiet håller inte med att de insatser som nu görs ger samma effekt. I svaret finns till exempel inte områden som exploatering av naturområden eller områden som innebär att verksamhet för barn måste flyttas, nedläggning av Naturum och Konsthallens pedagogiska verksamheter. Svaret undviker detta helt. För att vara en Barnrättskommun krävs det förvisso att minst en skola arbetar med metoden Rättighetsbaserad skola. Något som vi i Mp beklagar inte ses som något positivt i kommunen. Låt oss istället nu verkligen visa vad ni kan i kommunen och tydligt låta barn och unga vara mer delaktiga. Låt inte denna motion falla med motivet att det inte finns pengar hos Utbildningsavdelningen.

Miljöpartiet de gröna Vellinge
Angela Everbäck  Ann StenbergJan Björkman        Madeleine Arderup