Vi säger nej till exploatering av norra Ljunghusen!

Planerna beträffande exploatering och byggnation ska omvärderas och exploateringsavtal och detaljplan ej fastställas.
Miljöpartiet de Gröna i Vellinge ställer sig avvisande till exploatering i nämnda område.
I våra yttrande från 2015 samt 2020 som fortsatt gäller så förde vi fram att områdets belägenhet både avseende naturmiljön, trafiksituationen och biologin inte gör det lämpligt för bebyggelse.
Kommunen har vägt två motstridiga intressen mot varandra:
A) att bevara naturområdet, B) ge möjlighet till utbyggnad av fler bostäder. Kommunen menar att vid en sammanvägning har målsättningen att kunna komplettera Ljunghusen med fler bostäder bedömts väga tyngst.
Miljöpartiet de gröna delar inte bedömningen om vad som väger tyngst. Sammantaget menar Miljöpartiet att planerna beträffande exploatering och byggnation ska omvärderas och exploateringsavtal och detaljplan ej fastställas.

I kommunens naturvårdsprogram som antogs 2015 beskriv det nu aktuella området som ”känsligt för exploatering” och ”Området söder om banvallen, där en planprocess pågår, är ett ekologiskt värdefullt område då det dels uppvisar befintliga naturvärden och dels visar på en potential att höja dessa ytterligare. Den vegetation och de strukturer som finns i området är en bristvara på Falsterbonäset och någon ersättningsmark går ej att finna i närområdet. Därför bör planområdet, med tanke på den nya kunskapen om höga naturvärden, utgå ur översiktsplanen”.
Planerad utbyggnad innebär att stora delar av områdets befintliga naturmark tas i anspråk för bostäder, vägar och dagvattensystem med mera. Utbyggnaden kräver även omfattande uppfyllnader och schaktningsarbeten som påverkar naturmiljön.

Miljöpartiet saknar både inventering av ekosystemtjänster, något som vi menar ska göras i enlighet med bifallen motion till Miljöpartiet år 2011 samt separat trädinventering finns inte bland handlingarna – det ska göras innan exploateringsplan tas upp i enlighet med den motion Miljöpartiet fick godkänd 2016. I MKB (Miljökonsekvensbeskrivningen) så är dels de rödlistade Björnbärssorterna med, samt lite om de skyddsvärda lövträd som finns och beskrivs som ekologiskt särskilt känsligt område. Dock baseras det på "ett översiktligt fältbesök" av Norconsult AB år 2014. I MKBn står: "Planerad utbyggnad innebär att stora delar av planområdets naturmiljö tas i anspråk för bostäder, vägar och dagvattenmagasin. Konsekvenserna för naturmiljön inom planområdet bedöms sammantaget som måttliga på lokal nivå och främst negativa. Graden av påverkan beror främst på att planområdets skogsmiljöer exploateras eller ersätts av parkmark. Nyplantering av träd och annan växtlighet kan på sikt bidra till områdets ekologiska värden. Nämnda åtgärder kan dock inte kompensera för den förlust av naturmiljöer som exploateringen innebär. Utredningarna visar att planområdet hyser lokala värden för natur och friluftsliv. Föreslagen utbyggnad tar större delen av planområdet i anspråk. Viss naturmark kommer att finnas kvar i gröna kilar mellan bebyggelsen samt utmed väg 100, men kommer huvudsakligen ha en parkkaraktär."
Tillsynen av bevarandet av skogen och en skonsam byggprocess är viktig.
Miljöpartiet menar generellt att innan planprocessen och byggnaders placering görs så ska träd besiktas, för att det ska bli en så optimal och skonsam hantering av naturen som möjligt. Detta förs även fram av den besiktningsman från Trädvårdscentrum som genomförde besiktningen: ” Planprocessen förenklas om man först besiktar träden och sedan utifrån trädens vitalitet placerar byggnaderna.”

Vi saknar dessutom tydliga svar på yttrandet 5.84 från Falsterbonäsets naturvårdsförening bilaga 5 antagandehandling detaljplan för Ljunghusen 12:6 m fl norr om g 100 Dnr: Ks 2012/587.722

Miljöpartiet yrkar avslag på samtliga beslutspunkter

Miljöpartiet de gröna Vellinge
Angela Everbäck