Vi saknar de styrandes ambitioner kring naturvård och strategisk utveckling av miljö och hållbarhet

Inga politiska ambitioner 2020-2023 för Miljö-och byggnadsnämnden kring naturvård och strategisk utveckling av miljö och hållbarhet.
Ett område som med rätta benämns som en av Vellinges starkaste sidor, får tyvärr inte den uppmärksamhet och fokus som vi i Miljöpartiet menar att det borde, i den politiska planen för nya Miljö-och byggnadsnämnden. Nämligen naturmiljöerna som ger unika möjligheter till friluftsliv och rekreation. Förutom det så räknar vi även in arbetet som görs för vår miljö och klimat – och där hamnar kommunen tyvärr inte alls bra till i rankingen som varje år görs av Aktuell Hållbarhet. Vellinge kommun hamnar på plats 79 av 290 i 2019 års kommunrankning. Det är en försämring jämfört med plats 64 i förra årets rankning. Några områden som Miljöpartiet försökt få igenom att kommunen ska jobba med, som vi tyvärr inte fått gehör för, är också det som gör att kommunen backar i ranking. Flera av dessa områden torde nu också ingå i nya nämndens uppdrag. Speciellt som det i den Politiska planen för Miljö-och byggnadsnämnden står att nämnden ansvarar för: ” Miljö- och byggnadsnämnden ansvarar även för det klimat och miljöstrategiska arbetet inklusive myndighetsuppgifter inom klimat och energiområdet såsom energiplanering, energihushållning och energirådgivning.”

Kommunen har inte genomfört ett arbete med koldioxidbudgetar (dvs kartlagt klimatpåverkande utsläpp), inte genomfört ett systematiskt arbete (miljöprogram, handlingsplan, politiskt antaget beslutat eller liknande) för att utveckla samarbeten med det lokala näringslivet för utökad cirkulär ekonomi.

Några andra områden som Miljöpartiet inte heller fått gehör för är: Uppdatering och utökning av åtgärdsplanen för lokala miljömål, tydligare krav för att minska spridningen av mikroplaster, att Kulturmiljöprogrammet skulle vara ett tydligare verktyg för hur kommunen ska ta hand om Kulturmiljöerna. Att kommunen inte ska köpa jordbruksmark med syfte att bygga på.

Miljöpartiet menar att kommunen inte ska exploatera på högavkastande jordbruksmark, kommunen ska värna om en miljö vi har, inte minst den natur- och kulturmiljö som består av träd och växlighet.  Vi i Miljöpartiet ser att vissa områden som Höllviken och Näset inte ska ha målsättning om en befolkningstillväxt om 1%, utan lägre. Annars kommer ex vis Höllvikenborna bo i konstanta byggprojekt de närmaste åren. Då påverkas både livsmiljöerna och naturmiljöerna negativt.

Miljöpartiet är enig med det som står i Miljö-och byggnadsnämndens Budget 2020 att kommunen ska: ” Bevaka natur- och kulturområden så att biologisk mångfald bevaras och utvecklas. En god samhällsutveckling ska bygga på insikten att naturen har ett skyddsvärde och att människans rätt att förändra och bruka naturen är förenad med ett ansvar för att förvalta naturen väl.”
Den insikten delas av 85% av Vellinges invånare när de svara på ”Varför de bor eller flyttat till Vellinge kommun”.

Dessutom står det att Miljö-och Byggnadsnämnden ska:
” Bidra till en hållbar utveckling inom områdena klimat och miljö.”

Det utökade ansvaret som Kommunstyrelsen 2018 fick i frågor såsom planering av naturvård och strategisk utveckling av miljö och hållbarhet, var en viktig signal att dessa områden ansågs mycket betydande för kommunen inför framtiden.
Vi ser tyvärr att dessa områden inte tas med vid rubriken Politiska ambitioner 2020-2023 för Miljö-och byggnadsnämnden.