Vi vill att Vellinge kommun ska gå med i Glokala Sverige

Vellinge kommuner har beslutat att jobba för ökad hållbarhet och kommuner är väl lämpade att förena de globala målen med verkligheten på lokal nivå. Med utbildning, erfarenhetsdelning, nätverkande och information kan Vellinge dra nytta av vad andra redan gjort och vinna tid och öka kvalitet och måluppfyllelse
2018 startade FN-förbundet i samverkan med SKL ett projekt för att utbilda och engagera kring Agenda 2030 i kommuner, landsting och regioner. Under 2019 kommer samarbete ske med totalt 81 kommuner och 15 regioner.  Glokala Sverige är ett treårigt utbildnings- och kommunikationsprojekt som drivs av Svenska FN-förbundet och Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, med stöd av Sida.Genom att följa arbetet med Agenda 2030 i landet och göra kopplingar till det globala arbete som görs världen över ska projektet stimulera och engagera kommunernas arbete med Agenda 2030 som redan har påbörjats på många håll. Svenska kommuner, landsting och regioner driver sedan länge ett arbete för ökad hållbarhet. Agenda 2030 innebär att vi tillsammans med resten av världen har en gemensam riktning för den globala hållbarheten som bland mycket annat handlar om att utrota fattigdom, stoppa klimatförändringar och skapa fredliga och trygga samhällen. Genom Agenda 2030 kan vi påverka lokalt såväl som globalt. I projektet Glokala Sverige ingår följande:• Utbildningsinsatser på plats, för olika målgrupper i organisationen.• Stöd till intern och extern kommunikation• Kommunikationsmaterial om Agenda 2030• En nationell konferens för nätverkade och erfarenhetsutbyte kring Agenda 2030• En kontaktperson i projektteamet Detta krävs för att delta: – Att ambitionen att arbeta med Agenda 2030 är förankrad i organisationen – Att ansökan om att delta i Glokala Sverige är förankrad i organisationen – Att ledande politiker och tjänstepersoner är målgrupp för medverkan i utbildningsinsatserna Varje deltagande kommun och region erbjuds en eftermiddag + kväll för utbildningar på plats.  Projektdeltagarna betalar inga avgifter men ansvarar för lokal och annat praktiskt för utbildningsinsatser, samt bidrar med resurser i form av kontaktperson och deltagarnas tid under utbildningsinsatserna.  Syfte                                                                                                                                                     Vellinge kommuner har beslutat att jobba för ökad hållbarhet och kommuner är väl lämpade att förena de globala målen med verkligheten på lokal nivå.  Med utbildning, erfarenhetsdelning, nätverkande och information kan Vellinge dra nytta av vad andra redan gjort och vinna tid och öka kvalitet och måluppfyllelse. Miljöpartiet de Gröna föreslår kommunfullmäktige beslutaAtt Vellinge kommun ansöker om att gå med i Glokala Sverige. Ansökan inför 2020 är öppen 25 september – 22 november 2019