Vi vill satsa mer på våra medborgare i vårt budgetförslag för 2017

Vi vill satsa mer på våra medborgare i vårt budgetförslag för 2017

Omtanke om våra medborgare inte minst våra barn och gamla, våra medborgares omtanke om varandra, vår gemensamma utveckling i kommunen, vår gemensamma strävan för en natur och miljö som vi alla kan njuta av – det är vi i Mp övertygade om att många tycker är värt 40 öre mer i skatt.
 Omtanke om våra medborgare inte minst våra barn och gamla, våra medborgares omtanke om varandra, vår gemensamma utveckling i kommunen, vår gemensamma strävan för en natur och miljö som vi alla kan njuta av – det är vi i Mp övertygade om att många tycker är värt 40 öre mer i skatt.  När det gäller skattesatsen så menar vi att det INTE är eftersträvansvärt att behålla en oförändrad skattesats – om det finns angelägna områden som nedpriorieteras eller bortpriorieteras till förmån för en bibehållen skattesats. Speciellt när det är våra barn, unga och äldre som drabbas. Därutöver är det viktigt att vi skapar bättre balans inför framtiden.  För oss i Mp är det dels viktigt att all verksamhet i kommunen måste bedömas utifrån hur den kommer att påverka människor och miljö både på kort och på lång sikt. Dels att varje generation ska betala för sin egen välfärd och konsumtion.Vi vill ha en budget som är tydlig och transparant, som inte baseras på så stor osäkerhet/gambling som de styrandes, genom neddragning av uppräkningsfaktorn från 3,4% till 2%, som kan leda till neddragningar och lägre löneutrymme för viktiga tjänster inte minst inom lärarkåren. Kommande år i plan för 2018-2019 visar på behovet av ökade skatteintäkter. Miljöpartiet yrkar därför ändring beträffande skattesatsen 2017, med en ökning om 40 öre, detta ger totalt ca 37,2 mkr.  Vi är medvetna om att det trots en skattehöjning kommer behöva göras prioriteringar och ytterligare översyn av kostnader.Vi visar tydligt vilka områden och vad vi vill satsa på med 40-öringen. Men vi ser inte behov av att detaljstyra i nämndernas verksamheter, vi förhåller oss därför i övrigt generellt till respektive nämnds ekonomiska ram och äskanden. Ni övriga partier som vill lägga sparbeting. Nu måste ni tydligt visa vad ni vill prioritera ner eller bort. Våra medborgare förtjänar att få en tydlig bild över vad vi alla vill och hur situationen ser ut kommande år. Några av er föreslår att intäkter från försäljning av egendom som kommunen äger ska gå in och förstärka de kostnader kommunen har övergripande. Vi menar att reavinster från egendom främst ska användas till nya investeringar, inte gå in och vara en del av löpande intäkter. Då lurar vi medborgarna så det ser ut som att vår ekonomi via skatteintäkter är bättre än den är och räcker till mer än de faktiskt gör.  För att uppnå och vidmakthålla en god ekonomisk hushållning är balansen mellan de löpande intäkterna och kostnaderna viktig.  Kommunen planerar investera mycket de kommande åren och det behöver vi medel till. Självfinansieringsgraden avseende investeringar behöver ligga på nivån 50% över tiden. Under perioden 2017-2018 är det för låg självfinansieringsgrad och om inte ökade skatteintäkter ges möjlighet, kan en översyn av investeringarna behöva göras. Dessutom är ett resultat, före extraordinära kostnader, önskvärt att det ligger runt  2-3 % för att finansiera tillgångsökningarna med skatteintäkter.Det finansiella målet om under år 2017 kommer inte att uppnås och en övergripande diskussion om nivån på det finansiella målet bör ske inför 2018 års budget.Vi tycker inte heller att det är rätt att redan första året lägga så höga krav på den nya fastighetsorganisationen.Det vi har haft att utgå från var De förutsättningar som presenterades vid Budgetmötet den 15 juni, samt den muntliga information som gavs vid Kommunstyrelsens sammanträde den 16 augusti, ligger som grund för vårt yrkande om förändrad skattesats. Budget 2017 med Plan 2018-2019 visar i dessa planeringsunderlag på underskott före beaktande av det finansiella målet om 2017 = -42,1 mkr vilket vid Kommunstyrelsen justerades till – 56,6 mkr. För 2018 redovisades -109 mkr samt 2019 =-139,4. Vi tillför ca 37,2 mkr genom 40 öres skattehöjning för 2017 ochVi hänvisar också till SKL:s råd till alla kommuner inför 2017, som lyder:”Den stora osäkerheten i skatteunderlagsprognosen för 2017 och den svårbedömda kostnadsutvecklingen innevarande och kommande år leder till slutsatsen att kommunerna bör tänka i termer av en marginal för oförutsedda händelser i det pågående arbetet med budget 2017” ”, utdrag ut SKL:s cirkulär 16:7 2016 Vi har också några viktiga yrkanden när det gäller Styrkortet, som vi återkommer till. Vi har därutöver en protokollsnot avseende investeringar och den låga självfinansieringsgrad som presenteras i Planeringsunderlagen för år 2017 och 2018.”Miljöpartiet framhåller vikten av att självfinansieringsgraden avseende investeringar upprätthålls på nivån 50% över tiden. Under perioden 2017-2018 är det för låg självfinansieringsgrad och om inte ökade skatteintäkter ges möjlighet, kan en översyn av investeringarna behöva göras.”När det gäller själva budget processen så anser vi att det varit bättre att utgå från ett huvudförslag (majoritetens) och att övriga partier under beredningen ges möjlighet att göra ändrings och tilläggsyrkande. Att alla partier lämnar in en egen budget i sin helhet gör beslutsprocessen mer komplicerad och minskar överskådligheten, vi menar att det inte leder till ökad kvalitet. Miljöpartiets yrkanden mer i detalj inför 2017 är som följer:• Skattesats: Miljöpartiet yrkar ändring beträffande skattesatsen 2017, med en ökning om 40 öre, till 18.90.  Detta ger totalt ca 37,2 mkr i ökade skatteintäkter. • Fördelning: Av de tillförda 37,2 mkr yrkar vi nedan fördelning till respektive nämnd:  • Utbildningsnämnden: Erhåller 17,3 Mkr. Det ligger hos Utbildningsnämnden att besluta hur slutlig fördelning och prioritering görs. MENVi poängterar vikten av att planera och ge utrymme för: -Att lärare erhåller möjlighet till stöd och utveckling. Inte minst de duktiga lärare som redan finns i kommunen. De styrande vill satsa på lärarlönerna – det är positivt, men vi undrar då var medel finns för detta i nästa års budget?-Att resurser tillförs för ökad tillgänglighet och preventivt arbete inom skolhälsovården. -Att det säkerställs att de barn som behöver får ett särskilt stöd.-Att vi har en kostnadsfri förskola och grundskola. Skolan skall kunna garantera att alla avgifter vid utflykter och andra aktiviteter är finansierade.  – Att det finns resurser till förstärkning generellt inom förskolan.  • Omsorgsnämnden: Erhåller 8 Mkr. Hur fördelningen ska genomföras ligger hos Omsorgsnämnden att besluta, osäkerheten när det gäller ensamkommande och nyanlända gör att det måste finnas flexibilitet och möjlighet till ytterligare stöd. Unga vuxna kan behöva stöd från oss även efter 18 årsdagen.  • Nämnden för gemensam medborgarservice: Erhåller 5 Mkr. För beslutade verksamheter och delar av övriga förändringar. Vi menar att det inom ramen ska ges möjlighet till ytterligare stöd till vägföreningar om upp till 1,0 milj. Hur fördelningen i övrigt ska genomföras ligger hos Nämnden för gemensam medborgarservice att besluta och prioritera.  Vi poängterar dock vikten av:-Att dagvattenåtgärder och minimerad miljöpåverkan prioriteras.-Att arbetet med skötselåtgärder enligt Åtgärdsplanen för Naturvård verkställs.-Att Vägföreningar ges ökat riktat stöd. • Miljö- och Byggnadsnämnd: Erhåller de äskade 1,9 Mkr och ändamål, som innebär att en Kommunekolog anställs snarast, att Kulturmiljöprogram tas fram, att Vellinge är med i Vattenvårdsarbetet. (Naturvärdar) • KF, revison, KS m fl: Erhåller 5 Mkr . Under förutsättningen att det inom ramen ges möjlighet till ytterligare utökning av feriepraktikplatser med 0,5 mkr, dvs totalt avsätts 1 mkr för detta ändamål. Arbetet med den Digitala agendan påbörjas under året och vi räknar inte med att det ger effektivitetsmöjligheter som motsvarar en del av kostnaderna redan år 1.  Vi ser också att vissa delar som låg med i underlagen till start nu är nedprioriterade och vi vill att de ska in i budgeten igen:- Att publik laddinfrastruktur för elfordon genomförs. – Att LONA-projektet "Tillgänglig vindskydd o plattsform vid  Ugglenabben i Falsterbo" genomförs. -Att WIFI – Vellinges surfzoner i kommunen, utökas. -Att det genomförs en utökning av poolbilar, i form av elbilar och cyklar.   Miljöpartiet i Vellinge yrkar följande tillägg/ändring avseende Vellinges kommunsövergripande Styrkort 2016-2018                                          31 augusti 2016När det gäller Styrkortet som inför budget sades inte skulle justeras, så kan vi se att de styrande ändock föreslår en ändring. Detta under området Ekonomi, ett tillägg med ”Upprättande/avrapportering av nettokalkyl” med inriktningsmål: ” Utifrån tillgängliga resurser effektivisera och utveckla verksamheterna samt öka medborgarnyttan genom den Digitala agendan.” Den ändringen yrkar Mp bifall till.   Vi i Mp har också några yrkanden avseende Styrkortet och yrkar vissa tillägg och/ eller ändringar avseende Inriktningsmålen och mätmetoderna i Styrkortet. Vid Framgångsfaktor Boendemiljö och rubriken Inriktningsmål yrkar vi tillägg med meningen: ”Stimulera till framtagande av bostäder som ger fler möjlighet att etablera alternativt behålla boende inom kommunen. Ökat fokus på unga och äldres behov och önskemål.” Vi yrkar ändring av meningen ”En positiv befolkningsökning på 1% per år sett över tiden (5 år).”  Ändringsyrkande: Lägg till ordet ”max” framför 1%.1. Vid Framgångsfaktor Medborgarinflytande och rubriken Mätmetod yrkar vi tillägg med följande mätmetod:”Demokratibarometern – SKL”  Vid Inriktningsmål yrkar vi tillägg med meningen: ”I beslut skall tydligt framgå om och hur medborgarinflytande varit en del av beslutsprocessen.”  Samt tillägg med:                                                                                                                ”Etablera användande av Medborgarbudget.” och ”Instifta ett Demokratipris”2. Vid Framgångsfaktorn:”Natur och miljö” yrkar vi tillägg med: ”och klimat”. Vi yrkar följande tillägg till Mätmetoder:Miljöaktuellts Kommunranking och ingående separata mätningarNMI, faktorn ”Miljöarbete”Åtgärdsplan kopplat till NaturvårdsprogrammetVellinge kommuns Miljömål Mål inom Energi och klimatprogrammetKommande Kulturmiljöprograms åtgärdsplanVi yrkar följande tillägg till Inriktningsmål:”Verka för en natur och miljövård i toppklass.”Verka för ekologiska, sociala och ekonomiskt hållbara åtgärder avseende effekterna av klimatförändringarna. Framgångsfaktor Mätmetod InriktningsmålNatur, miljö och klimat -Miljöaktuellts Kommun-ranking-NMI, faktor ”Miljöarbete”-Åtgärdsplan Naturvårds-program-Vellinge Miljömål-Energi och Klimatprogram-Kommande Kulturmiljöprogram -Verka för en natur och miljövård i toppklass.-Sund och hållbar tillväxt. Verka för ekologiska, sociala och ekonomiskt hållbara åtgärder avseende effekterna av klimatförändringarna.-Tillgängliggöra kommunens naturvärden  3. Vid Framgångsfaktor Ekonomi och rubriken Inriktningsmål yrkar vi ändring i formuleringen av mening 1 till: ” Resultatet ska vara i balans varje år. Ett positivt resultat över tiden (5 år) är målsättningen” Samt ”En skattenivå som garanterar en hög kvalitet samt rustar kommunen inför framtiden.” 

Relaterade nyheter

Vellinge, 18 mars 2024

Ny styrelse vald vid årsmötet 2025

Vellinge, 4 oktober 2023

Kampen för Gläntan fortsätter!

Vellinge, 9 januari 2023

Våra företrädare i Fullmäktige och nämnder 2023-2026

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter