Yrkanden vi lämnade vid Kommunstyrelsen den 28 oktober
Falsterbokanal projektet. För att kunna avgöra och ta ställning till utvecklingen av de olika delarna av området så yrkar vi att det skall vara en detaljplan per område. Vellingemodellen för etablering och arbetsmarknad är för otydlig. Flyktingboende med fler områden.
Ärende 12. Begäran om planuppdrag för Kanalprojektet (Falsterbokanalen). Miljöpartiet har hela processen tydligt fört fram synpunkter på projektet. Främst mot bakgrund av exploateringsnivån. Vi är positiva till att Hamnplan utvecklas till en mer levande hamn. För att kunna avgöra och ta ställning till de olika delarna av området som omfattas yrkar vi att det skall vara detaljplaner per område (se även vårt generella inlägg längst ner efter alla yrkanden): Ändringsyrkande punkt 2 med understrykningar och bortagande av överstruken text.2. Medge att förslag till detaljplaner för Kanalprojektet prövas ifyra detaljplaner: Hamnen, Piren, Skogen, Södra parkeringen. MKB tas fram för samtliga. Exakt avgränsning och uppdelning av detaljplaner görs efter samråd för planprogram. Protokollsnot:Miljöpartiet motsätter sig att det i dokument och presentationer framställs som att grunden för projektet Falsterbokanalen förutsätter att 250 bostäder byggs. Ärende 14. Planering och etablering av flyktingboende Eftersom kommunens Markanvisningspolicy gör det möjligt med direktanvisning vis specifika behov så yrkar vi: Tilläggsyrkande ny punkt: Anta direktanvisning till Vellingebostäder AB avseende att planera för projektering av bostäder inom området Campus. I form av hyresrätter, smålägenheter och ”korridor boende” med gemensamhetsutrymmen. Denna typ av bebyggelse kan användas som student/flykting/vandrarhems boende. Ärende 15. Policy för etablering och arbetsmarknad i Vellinge kommun – Vellingemodellen Miljöpartiet tycker att det är för otydligt i modellen och vill att följande skall vara tydligt i texten (som den nu är utformad går detta inte att få klarhet i): Vem som är huvudansvarig för Vellingemodellen. Om någon samordnande tjänsteman kommer att utses. Vem som initialt kartlägger individens styrkor och resurser och utformar en individuell plan för individen. Vem som är coachen som erbjuder individuellt stöd. Samt nedan yrkanden: Tilläggsyrkande under Målgrupper:• Vuxna asylsökande och nyanlända inom Etableringen. Tilläggsyrkande under Arbete:Efter meningen ”För vissa är det mer utbildning och för andra handlar det om att få in en fot på arbetsmarknaden.” tillägg med meningen: För många är det både och.Ny mening: Även långtidsarbetslösa och personer med nedsatt arbetsförmåga kan behöva arbetspraktik/arbetsträning inför val av yrke/arbetsplats. Tilläggsyrkande Vid Utbildning:Under Etableringstidens 24 månader för vuxna individer ligger huvudansvaret på Arbetsförmedlingen. Det är dock kommunen som tillhandahåller Svenska för Invandrare (SFI)med medel från Migrationsverket och grundläggande studier inom vuxenutbildningen. Vi yrkar också att följande skall vara tydligt i texten (som den nu är utformad går detta inte att få klarhet i): Vem som är huvudansvarig för Vellingemodellen. Om någon samordnande tjänsteman kommer att utses. Vem som initialt kartlägger individens styrkor och resurser och utformar en individuell plan för individen. Vem som är coachen som erbjuder individuellt stöd. Vi vill också ha med en protokollsnot som lyder: Miljöpartiet vill framhålla att vi tycker Modellen beskriver för lite det gemensamma arbetet med kommunens långtidsarbetslösa och arbetssökande med nedsatt arbetsförmåga. Ärende 19. Avgifter inom Vård- och omsorg 2016 Miljöpartiet menar att det är fel att det redan vid besök 2 skall utgå en avgift som är 3 ggr högre än för 1 gång. Ändringsyrkande: Vid Personlig omvårdnad, Hemsjukvård, Utprovning av hjälpmedel. Ändra meningen. ”1053: vid flera besök per månad.” Till. ”Vid 3 eller fler besök per månad 1 053:-.” Ärende 8. Tilläggs samt ändringsyrkanden avseende Vellinges remissvar på En kommunallag för framtiden (SOU 2015:24) Tillägg vid 9.11 Styrelseledamöter i kommunala aktiebolag Vi tillstyrker förslaget att fullmäktige får besluta om att minoriteten av ledamöterna i en styrelse i ett kommunalt aktiebolag ska utses utan att lagen om proportionellt valsätt ska tillämpas. Ändring vid14.11.6 och 14.11.7 Utvidgat medlemskapVi tillstyrker utredningens förslag om utökat medlemskap för företag med fast driftställe med verksamhet i en kommun eller en region/landsting. Vi tillstyrker även att ideell förening ska vara medlem om föreningens styrelse har säte i kommunen eller i region/landsting eller om föreningen bedriver verksamhet där. Ändring vid17.9 Ordföranden i revisionen ska utses från minoritetenVi tillstyrker att om en revisor utses till ordförande bland revisionerna så ska hen utses från den politiska minoriteten. Tillägg med kommentar om språklig översynDen språkliga moderniseringen av lagen är bra. Vi har inget att erinra i denna del, utom på en punkt. Det nya könsneutrala pronomenet hen bör ersätta pronomenet han på de ställen som detta förekommer. Vi delar alltså inte utredarens uppfattning att begreppet hen inte skulle vara tillräckligt etablerat för att kunna användas. En ny kommunallag ska dessutom gälla under lång tid framöver, varför relativt nya språkliga begrepp måste kunna ingå i lagens vokabulär redan nu. Ärende 11. Deltagande i LLU (Lokalt ledd utveckling) för Söderslätt inom ramen för EU´s nya landsbygdsprogram 2015-2020 Miljöpartiet vill att det skall vara tydligare avseende Vellinge kommuns målsättningar med medverkan och yrkar: Tilläggsyrkande punkt 3 så det står ”… ta fram en handlingsplan med definierade målsättningar och uppföljningsmetoder, för genomförande av dessa insatser.