Yttrande avseende detaljplan Del av Skanör 2:1, nytt stationsläge vid Hagarondellen i Skanör

Yttrande avseende detaljplan Del av Skanör 2:1, nytt stationsläge vid Hagarondellen i Skanör

Miljöpartiet menar att en strategisk miljöbedömning bör göras och komplettera underlaget till förslag till detaljplan, innan förslag till beslut kan tas fram.
Yttrande avseende detaljplan Del av Skanör 2:1, nytt stationsläge vid Hagarondellen i Skanör
Då denna Detaljplans syfte är att möjliggöra ett nytt hållplatsläge norr om Malmövägen, vid Hagarondellen i Skanör, med tillhörande pendlarparkeringar, så lämnar Miljöpartiet de gröna nedan yttrande.

Miljöpartiet menar att en strategisk miljöbedömning bör göras och komplettera underlaget till förslag till detaljplan, innan förslag till beslut kan tas fram.

I maj 2019 så förelåg ett avtalsförslag mellan Vellinge kommun och Region Skåne, för beslut i Kommunstyrelsen: ” Genomförandeavtal — högkvalitativ busstrafik genom Vellinge kommun”. Med en målsättning som var definierad i avtalets  § 4:  ” Målsättningen med införandet av en högkvalitativ busstrafik, i stråket Malmö-Falsterbonäset, är att bidra till de övergripande målen om ökad marknadsandel och öka andelen nöjda kunder samt skapa en kollektivtrafik som är attraktiv, resurseffektiv och bidrar till en bättre miljö. Detta konkretiseras genom åtgärder som att öka energieffektiviteten i kollektivtrafiken, minska bullernivåer, minska utsläpp, öka komforten för resenärer och förbättra framkomligheten för att förkorta restiden och säkerställa tidhållning för kollektivtrafiken.”
I Miljöpartiet så är vi självklart positiva till de målsättningarna, speciellt att det ska bidra med bättre miljö och utsläpp, men vi var oroliga för några saker som negativ påverkan på naturmark, djur-och växtliv. Miljöpartiet försökte få in ett tillägg när beslut om Planuppdrag nytt stationsläge skulle tas vid samma möte. Planuppdrag för del av Skanör 2:1, nytt stationsläge vid Hagarondellen i Skanör Miljöpartiet yrkade att det skulle föras in i planuppdraget att: ”Detaljplanen ska ta utgångspunkt i att naturmark, djur- och växtliv ej ska påverkas.” Detta fick vi nej till på mötet.

I handlingarna till aktuell detaljplan Del av Skanör 2:1, nytt stationsläge vid Hagarondellen i Skanör står ” Syftet med detaljplanen är att möjliggöra ett nytt hållplatsläge norr om Malmövägen med tillhörande pendlarparkeringar för bil öster om Storevångsvägen samt cykelparkering och reservytor för bilparkering mellan Malmövägen och Södra Sparvstyckevägen Planen bedöms innebära en lokal påverkan på djur och växtliv, men inte en betydande miljöpåverkan. Inom naturområdet finns en fornlämning, en tångvall. Inom planområdet finns en potentiell spridningskorridor, framför allt för grodor och fladdermöss, mellan Skanörs stadspark och skogsområdet norr om Ljungen. Planändringen innebär att mark som idag är naturmark tas i anspråk, vilket innebär en lokal påverkan på djur- och växtliv. Spridningskorridoren mellan Skanörs Stadspark och skogsområdet öster om Storevångsvägen påverkas. Flera befintliga träd som hamnar inom parkeringsytorna avses sparas. Vellinge kommun bedömer med vägledning av miljöbedömningsförordningen (2017:966) att planförslaget inte kan antas medföra betydande miljöpåverkan i den mening som avses i miljöbalken (MB) och i 4 kap 34 § plan- och bygglagen (PBL). Behovet av miljöhänsyn vid genomförandet av detaljplanen behöver därför inte ytterligare belysas i en strategisk miljöbedömning enligt 6 kap MB.”

I 6 kap. 2 § miljöbalken finns definitioner av vad som avses med miljöeffekter. Bestämmelsen är gemensam för strategisk miljöbedömning (planer och program) och för specifik miljöbedömning (verksamheter och åtgärder). I punkten 2 anges "djur- eller växtarter som är skyddade enligt 8 kap., och biologisk mångfald i övrigt".
Uttrycket biologisk mångfald är brett omfattar bland annat växt- och djurliv, ekosystem och genetisk variation. Praxis2 avseende både planer och program och verksamheter och åtgärder visar att arter och livsmiljöer som skyddas enligt EU:s art- och habitatdirektiv3 samt fågeldirektivet4, behöver uppmärksammas när miljöeffekter på biologisk mångfald ska bedömas. Att dessa arter och livsmiljöer ska ges särskilt fokus följer också av artikel 3 i MKB-direktivet i dess lydelse enligt ändringsdirektivet5. Naturvårdsverket anser därför att 6 kap. 2 § andra punkten miljöbalken bör läsas som att särskilt fokus ska ges både
• de arter och de livsmiljöer som alla medlemsländer pekar ut Natura 2000-områden för, även om arterna och livsmiljöerna förekommer utanför Natura 2000-områden, och
• de arter som skyddas av artskyddsbestämmelserna i 8 kap. miljöbalken och artskyddsförordningen.
I den svenska lagstiftningen genomförs art- och habitatdirektivet och fågeldirektivet dels i 7 kap. miljöbalkens Natura 2000-bestämmelser och dels i 8 kap. miljöbalkens artskyddsbestämmelser med tillhörande förordningar. De livsmiljöer som enligt EU-rätten ska ges särskilt fokus vid bedömning av miljöeffekter finns i bilaga 4 till förordning om områdesskydd. Arter som ska ges särskilt fokus enligt EU-rätten är de som är markerade med S6 och B7 eller N8 i bilaga 1 till artskyddsförordningen (se slutnoter för förklaringar av de olika bokstäverna står för).
Miljöpartiet menar att en strategisk miljöbedömning bör göras och komplettera underlaget till förslag till detaljplan, innan förslag till beslut kan tas fram.

Relaterade nyheter

Uppsala län, 25 april 2024

Regionbudget 2025 – Kraftsamling för Region Uppsala

Örebro län, 17 april 2024

Grön ungdom: EU-valet närmar sig med stormsteg

Västmanland, 17 april 2024

Dags för EU-val!

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter