Kultur

Politik kan inte skapa kultur. Kultur uppstår inte på det sättet. Men politiken har ett ansvar att se till att det finns möjligheter, mötesplatser och resurser för kulturen att frodas.
Kulturen är det som gör oss till människor. För Miljöpartiet de Gröna är ett rikt och mångfasetterat kulturliv en av nycklarna till mänsklig livskraft. Vi tror att det finns skaparkraft i varje människa. En grundtanke i den gröna ideologin är att ge varje människa möjlighet att utveckla sina förmågor och att få uttrycka sig fritt; i den grundläggande friheten ligger en välståndsskapande kraft. Vi menar att det i ett demokratiskt samhälle måste alla människor ges förutsättning att använda den skaparkraften.

• Vårda Kulturavet.

Skapar gemenskap och anknytning till kommunen. Lyft fram Kulturmiljöprogrammet och arbetet kring det.

Stärk bibliotekens roll som lokala kulturhus i Vellinge.

Ger ökade möjligheter och lokal tillgänglighet till kultur och gemenskap.

• Möjlighet till spontankultur .

Underlätta för fler att utöva och visa sin konst offentligt. Gatukonst och graffiti blir en del av kulturen. Jobba för att attrahera både flickor och pojkar.

Kulturskolan bör ges ökade möjligheter att kunna erbjuda fler barn deltagande, nå nya grupper av barn som kanske inte annars skulle söka sig till kulturskolan samt fortsätta bredda och fördjupa sitt utbud. Miljöpartiet ser gärna att terminsavgifterna sätts med ett maxbelopp om 700:-/termin.

Nyheter på Kultur