Företagande

Underlätta för nya innovativa och hållbara företagsidéer, mer jämställt näringsliv med fler kvinnliga företagare, levande orter med ökat småföretagande, naturturism.

I Vellinge så jobbar vi för:

Vi vill att Vellinge även går i främsta ledet för att på olika sätt ge stöd år Socialt företagande och att det ges stöd till arbetet med sociala innovationer.

När det gäller sociala innovationer, så är det något som med all säkerhet blir värdefullt inför framtiden både inom skola, vård och omsorg.

Nedan sammanfattning av de områden vi jobbar för och som kan påverka företagandet i kommunen positivt:

• Potentialen i en ökning av kvinnors företagande i kommunen vill vi skall uppmuntras. Och det finns med som förslag i vår motion ”Handlingsplan för jämställd tillväxt ” (1).

• Levande orter med minskat behov av transporter.Ökar trivsel och utvecklar möjligheter. Med promenad- och cykel vänliga stråk, med en mångfald av mindre verksamheter och ett aktivt, lokalt och småskaligt näringsliv. Uppmuntra till funktionsblandning, med både bostäder, service och arbetsplatser inom ett och samma område/byggnad.

• Skapa en bred plattform för fortsatta utveckling av konceptet ”Gott Hästliv”. För att tillvarata möjligheterna med hästen, småföretagande och utveckling. Se vår motion: ”Projekt Häst” – ett projekt med fokus på hur kommunen ytterligare kan utveckla möjligheterna med hur hästen kan vara en del av kommunens olika områden.(2)

• Ökat fokus på Naturturism Ger förlängning av turistsäsongen, ökad kunskap och intresse för vår natur och unika djur- och fågelliv.

• Upplevelser genom Naturum.Ge ökad möjlighet för besökare att uppleva och lära om Vellinges natur och djurliv.

• Starta Cradle to Cradle projekt. Lyfter fram affärsmöjligheter där cirkulära kretslopp används.Skapar hållbarhet och utvecklings möjligheter. Se vår motion: ” Motion om att Vellinge skall jobba med konceptet Cradle to Cradle.” (3)

• Marint center i Vellinge

• Verka för minibussar och lokalt driven kollektivtrafik. Ger fler möjligheten att enkelt få tillgång till bra transporter och att kunna ta sig till olika ställen inom kommunen.

• Erbjud företagarna stöd och råd kring miljö- och hållbarhetsområdet. Enkelhet för ett ökat engagemang.

• Vellinge skall ansöka om att bli en Fairtrade city. Intresset för etisk konsumtion ökar och Vellinge kan tillsammans med övriga kommuner som certifierats, bidra med en positiv utveckling. Se vår motion: ” Vellinge skall ansöka om att bli en Fairtrade city.” (6)

• Ge fler byggföretag en chans. Vi vill förbättra förutsättningarna för små- och medelstora byggföretag. Detta kan ske genom att dela upp större detaljplaner i flera etapper och ge markanvisningar i mindre enheter.

Nyheter på Företagande