Social rättvisa

Ge våra samebyar mer inflytande i exploaterings- och utvecklingsfrågor.

Som samisk förvaltningskommun har vi ett ansvar. Det handlar inte bara om att ge våra samiska barn tillgång till modersmålsundervisning och att se till att samtliga elever i våra skolor känner till det historiska förtryck och även den moderna kolonialismen som pågår i vårt land. Det handlar också om vad vi gör i vår kommun idag och i framtiden. Våra samebyar bör få ökat och underlättat inflytande i planprocessen och utvecklingsfrågor.

Inför gratis mensskydd på alla skoltoaletter.

Gratis mensskydd är en rättvisefråga, och Åre kommun kommer att köpa in automater inför till hösten 2022, men vi kan bättre. Vi vill installera kärl på varje toalett i alla skolor med ett urval av olika mensskydd, för att ingen menstruerare ska behöva oroa sig över sin mens i skolan.

Fortsätta vara aktiva i Sveriges mottagande av flyktingar, och ha en aktiv och dynamisk integration.

Åre kommun har länge varit starka vad gäller integrationen, och trots att resten av landet har svängt har vi stått raka i ryggen och fortsatt driva på för att vår kommun ska hjälpa så många människor som möjligt. Miljöpartiet vill fortsätta den trenden, och satsa ännu mer på att Åre kommun ska ta ett ännu större humanitärt ansvar i framtiden.

Öronmärka pengar för ett breddat kultur- och fritidsliv.

En stor del av att bli en attraktiv kommun att bo i är att säkra tillgången till ett brett kultur- och fritidsliv. Vi vill se ett breddat utbud av idrott, kultur och meningsfull fritid. Fler ungdomsgårdar på fler orter, större möjlighet till ett aktivt liv utöver fjällaktiviterna och storsatsning på kulturaktiviteter både i och utanför skolan.

Äldre med utkörning av mat ska kunna välja att få äta tillsammans med andra.

Vi vill stärka livskvaliteten hos äldre människor, och förenkla det sociala livet för dem. Ensamheten bland äldre är stor och möjligheten att få äta tillsammans med andra skulle öka våra äldres sociala interaktioner. Att träffa andra människor minskar risken för demens och psykisk ohälsa, och det är det sista vi vill för våra äldre.

Nyheter på Social rättvisa