Kultur

Kulturen är en viktig byggsten i det hållbara och demokratiska samhället. Människor mår bra av att skapa och delta i kulturen och kulturen har ett värde i sig självt. Kulturen behöver värderas högre.

Miljöpartiet vill

• Höja de ekonomiska stöden till det fria kulturlivet och säkerställa tillgång till billiga lokaler för fria kulturskapare inom alla kulturformer.
  • Att bibliotek och kulturhus ska ha generösa öppettider.
  • Bygga ett nytt kulturhus i Biskopsgården.
  • Att fler barn och unga ska få möjlighet att delta i kulturskolan och satsa särskilt på kulturlivet för unga i socioekonomiskt utsatta områden.
  • Att personer med funktionsnedsättningar ska ges lika möjligheter att delta i kulturlivet.

Alla ska ha möjlighet att ta del av kultur. Ur kultur föds kreativa miljöer och innovation i staden. Konst och kultur kan dessutom utmana etablerade föreställningar och hjälpa kritiskt tänkande. För ett rikt kulturliv behövs en ökad medvetenhet och respekt för kulturens villkor. Vi vill höja de ekonomiska stöden till det fria kulturlivet och säkerställa tillgång till billiga lokaler för fria kulturskapare inom alla kulturformer.

Kultur är inte bara viktigt för den individuella utvecklingen utan är också en viktig arena för möten mellan människor från olika delar av staden och med olika bakgrund. Stadens kultursatsningar ska bidra till konstnärlig utveckling, kreativa möten och ökad förståelse. Kulturens roll för yttrandefrihet, mångfald och demokratisering är viktig och ska respekteras. Vi vill därför bygga ett nytt kulturhus i Biskopsgården och att bibliotek och kulturhus ska ha generösa öppettider.

Barn och ungdomar ska ha möjlighet till eget skapande och kulturutövning, oavsett uttrycksform. Därför ska kulturskolan fortsätta utvecklas. Vi vill att fler barn och unga ska få möjlighet att delta i kulturskolan och vi vill satsa särskilt på kulturlivet för unga i socioekonomiskt utsatta områden. Kulturskolan ska innefatta en mångfald av kulturella uttryck och behovet av tillgängliga och verksamhetsanpassade lokaler ska tillgodoses.

Läs mer: Vår nationella kulturpolitik

Läs mer: Bibliotek