Kulturmiljö

Att bevara och vårda våra gamla miljöer och byggnader i göteborg ger en trevligare stad där människor trivs samtidigt som vi sparar på miljön när vi vårdar och bevarar istället för att riva och bygga nytt.

Miljöpartiet vill:

• Att byggnader och miljöer i första hand underhålls och vårdas istället för att det rivs och byggs nytt.
  • Bevara och restaurera Valhallabadet så att det kan användas som ett bad för lång tid framöver.
  • Inrätta en tjänst som stadsantikvarie.

Vi bor i en stad där mycket byggs och det är naturligt att en stad förändras med tiden. Att bevara och vårda värdefulla miljöer behöver inte stå i motsats till att staden ska utvecklas, tvärt om. Mötet mellan det nya och det gamla ger en intressant stad som människor kan känna sig stolta över och en del av det vi bygger idag kommer ses som bevaransvärt i framtiden.

Stora delar av centrala staden förstördes under den så kallade saneringen. Då förstördes många gamla hus och därmed en stor del av Göteborgs historia. Bland annat revs byggnaderna i  Östra Nordstan och ersattes av dagens köpcentrum. Den typen av misstag får inte upprepas. Därför arbetar vi för att bland annat bevara det unika Valhallabadet.

Att i större utsträckning vårda och restaurera miljöer istället för att riva och bygga nytt ger inte bara fördelar ur ett kulturmiljöperspektiv, det ger också stora miljö- och

klimatvinster. Utifrån ett miljö- och klimatperspektiv är det i princip alltid bättre att ta hand om och vårda byggnader än att riva och bygga nytt eftersom en stor miljöbelastning sker vid byggnationen. Samtidigt behöver energieffektivisering och renovering göras varsamt med metoder som inte förvanskar det göteborgska kulturarvet.

Vi vill att Göteborg ska ha en stadsantikvarie, som på samma sätt som stadsarkitekten och stadsträdgårdsmästaren ska vara med i den övergripande planeringen av staden och komma in tidigt i stadsbyggnadsprocesserna. På så sätt tror vi att kulturmiljöfrågorna kan ges större vikt än idag.

Läs mer: Arenor

Läs mer: Bad och simhallar