Cykla in i framtiden

I ett grönt samhällsbygge behöver vi attraktiva sammanhängande cykelbanor, generösa cykelparkeringar och fler cyklister, skriver Miljöpartiets Karin Stephansson och Isabel Enström

Den milda starten på vintern bjuder på goda möjligheter att cykla i Visby. Med lysen, sadelvärmare och så småningom dubbdäck kan vi fortsätta framåt, tidseffektivt och klimatsmart. En stor del, cirka 80 procent, av bilresorna i en tätort är kortare än tre till fem kilometer enligt Trafikverket. Många korta bilresor i Visby skulle kunna ersättas med cykel och kollektivtrafik.

För trötta ben eller längre sträckor finns i dag utmärkta elcyklar som tack vare ett populärt statligt miljöstöd sålts till subventionerade priser. Att cykla mer innebär stora vinster för miljön, trafiksäkerheten, hälsan och välbefinnandet.

I en studie från Lunds universitet tillsammans med Queenslands universitet i Australien har man visat att samhällets satsning på cykelinfrastruktur i Köpenhamn är ekonomiskt hållbar och ger hög avkastning enligt en Kostnad-Nytta analys. Bilen kostar samhället 1,50 kr per körd kilometer medan samhället däremot tjänar lika mycket per cyklad kilometer. Att cykla är samhällsekonomiskt lönsamt. När Visby växer måste fler dela på utrymmet och cyklar tar ytterst lite plats i anspråk jämfört med bilar. Tillgången till staden är en rättvisefråga. Det finns många goda skäl att omvända bilstaden till cykelstaden.

För att utveckla Visby så att staden lockar till ökad cykling behövs riktlinjer och åtgärder för att förbättra den fysiska och den upplevda stads- och trafikmiljön. Cykelplanering kräver ett brett perspektiv där man förutom avstånd också väger in trygghet och säkerhet, utsatthet för väder, vind och topografiska utmaningar samt närheten till målpunkter och upplevelser längs vägen. 2015 antog tekniska nämnden ”Cykelplan Visby 2015-2025”, en åtgärdsplan med syftet att öka cykelåkandet med 30 procent från år 2010 fram till 2025. För att dokumentet ska få genomslag måste det efterlevas och aktualiseras. I ett grönt samhällsbygge behöver vi attraktiva sammanhängande cykelbanor, generösa cykelparkeringar och fler cyklister.

Karin Stephansson och Isabel Enström

Publicerad i Gotlands Allehanda 17 december