Grön satsning på ängar och hagar

Den tydligt gröna satsningen regeringen gör på ängar, hagar öns duktiga jordbrukare är ett lyft för den gotländska landsbygden som vi alla kan få njuta av, skriver Miljöpartiets Isabel Enström och Karin Åström.

Den rödgröna regeringen har beslutat att satsa mer pengar på ängar och hagar, en mycket god nyhet för Gotland. Just på vår ö är satsningen extra viktig, för lantbruket, landskapet och landsbygdsutvecklingen. Våra ängen och hagar med sina orkidéer, ögontröst och andra vackra örter, är en skatt för oss gotlänningar som dessutom lockar besökare från när och fjärran. Det rika fågellivet på de öppna betade strandängarna, naturbetesmarkerna som hålls öppna av nöt och lamm, är en central del av det som gör Gotland så fantastiskt.

Dessa vackra, historiska marker engagerar ung som gammal på vår ö. Skolklasser fagar ängarna varje vår och gör en fantastisk insats precis som många ideella föreningar, inklusive hembygdsrörelsen. Men lantbrukare med betande djur på de artrika betesmarkerna måste få bättre ekonomiska förutsättningar för sitt arbete. Detta blir nu möjligt genom att regeringen lägger till 255 miljoner i det svenska landsbygdsprogrammet.

Miljöpartiet vill bevara och utveckla den biologiska mångfalden i odlingslandskapet – både för sina skönhetsvärden och för att de ekologiska systemen ska vara tåliga och klara förändringar som väntar, inte minst vad gäller klimatet. Antalet betande djur i landskapet minskar och gör att betesmarker med höga naturvärden riskerar att växa igen. Så kan vi inte ha det.

Vår tydligt gröna rödgröna regering höjer därför miljöersättningen för dessa biologiskt värdefulla marker. Ersättningen höjs med 1 000 kronor per hektar på många värdefulla betesmarker, stödet till bete på alvarmark ökar med 400 kronor per hektar. Stödnivåerna per hektar blir efter ändringen följande:

• Slåtterängar med särskilda värden, 5500 kr/ha

• Skogsbete, 3500 kr/ha

• Mosaikbete och bete av andra gräsfattiga marker, 2700 kr/ha

• Alvarbete, 1400 kr/ha

Förändringarna måste godkännas av EU Kommissionen och beräknas gälla från nästa år.

Satsningen på ängar och hagar är ett glädjande lyft för den gotländska landsbygden. Här har vi tusenåriga traditioner av bete och slåtter och öns duktiga jordbrukare kan nu få mer stöd för det arbete som alla vi andra får njuta frukterna av.

Det är Miljöpartiet som gör Sverige grönare.

Isabel Enström, regionråd (MP) och Karin Åström (MP)

publicerad i Gotlands Allehanda 14 november