Hur skapar vi mer matglädje inom äldreomsorgen?

God och näringsriktig mat är en väldigt viktig del av livet. Miljöpartiet på Gotland vill utveckla arbetet för ökad matglädje och säkerställa god, näringsrik mat för de äldre och andra som inte klarar sin mathållning själva.
Maten är en viktig del av livet. Den är kanske till och med den viktigaste när man inte längre orkar så mycket annat.

Hur får man då i sig god och näringsrik mat när man bor hemma och inte längre klarar sin mathållning själv?

I dag så kan en mindre grupp med till exempel allergiker få färdiglagad kyld mat hemkörd en gång i veckan genom Region Gotland.

Men vi har många andra som är svårt sjuka eller har funktionsnedsättning som gör att de inte alls klarar att planera sin mathållning och som därför får i sig för lite mat och dryck.

Undernäring gör att man blir yr och matt och lätt ramlar. Magen fungerar inte och inte sårläkning. Tillhör man den senaste gruppen så hjälper hemtjänsten i dag till med planering och handel och tillagning av frukost, kvällsmat, mellanmål och att värma färdiga frysportioner till lunch.

Miljöpartiet på Gotland vill undersöka om ett nytt samarbete mellan hemtjänsten och privata och kommunala tillagningskök runt om på ön skulle vara möjligt.

Vår tanke är att till exempel ett äldreboende i Östergarn eller en skola i Fårösund lagar tio portioner extra som hämtas av hemtjänsten och levereras varm och nylagad till några behövande som bor i närheten.

Eller att en restaurang i Tofta har några fasta som får mat varje dag, eller att en cateringfirma i Visby har 20 portioner som hämtas av hemtjänsten och körs ut till dem som så önskar och har beviljat stöd. Att vi tänker flexibelt och kreativt och hjälper flera personer samtidigt inom ett mindre geografiskt område.

Vinsten med att samarbeta med tillagningskök skulle vara att hemtjänstpersonalen befrias från att planera en omväxlande matsedel för en vecka framåt.

Det ställer då mindre krav på personalen om kost och näring och veckohandeln omfattar då bara frukost, mellanmål och kvällsmål. Vi vill dessutom att de i hemtjänstpersonalen som så önskar ska få vidareutbildning i enkel matlagning och matsedelsplanering och matens betydelse för hälsan.

Vi vill att hemtjänsten, eventuellt i samarbete med frivilligorganisationer, ordnar så att äldre kan äta tillsammans då det är praktiskt möjligt. Att få äta god varm mat i trevligt sällskap är lycka och livskvalitet.