Insändare: Miljöpartiets svar på landsbygdens utmaningar

Några förtydliganden efter Sven Bosarfves (M) inlägg (GA 28/10, GT 30/10) som endast innehåller kritik av Miljöpartiets politik, men inte något om vad Moderaterna vill.
Bosarfve kallar satsningar på cykling naivt. Nya Sifo-siffror visar att 1 av 5 svenskar cykelpendlar dagligen, och nästan hälften använder cykeln för motion under sommarhalvåret. Dessa människor förtjänar att tas på allvar. Som komplement där cykeln inte räcker till vill Miljöpartiet stimulera nya flexibla lösningar för resande. En sådan är samåkning som, förutom att det är ekonomiskt win-win för resande och chaufför, dessutom ger sociala vinster. I Tolg i Småland har bilarna visat sig utgöra fantastiska mötesplatser mellan bybor där relationer fördjupas och idéer för bygden kläcks.

Den största potentialen att minska biltrafiken finns i städer och tätorter. På landsbygden kommer bilen fortsatt att ha en avgörande roll i människors vardag. Utsläppen från resor svarar för en stor andel av koldioxidutsläppen, priset på oljan stiger och oljan blir allt dyrare att utvinna. Dessutom har Sverige bland Europas mest bränsletörstiga bilar. Om vi ska kunna ta oss fram på landsbygden i framtiden måste vi sluta slösa med bensin, göra bränslesnåla bilar billigare och producera förnybart bränsle lokalt. Vi vill att bilar som släpper ut lite fossil koldioxid får en bonus som bekostas av bilar som släpper ut mycket. En höjning av koldioxidskatten med det som Klimatberedningen föreslog, och alla partier i beredningen var överens om, motsvarar 70 öre på bensinpriset. Under 2011 körde gotlänningen i genomsnitt 695 mil (RUS) vilket, med en bensinförbrukning på 5l/mil och ett bensinpris på 15 kr, skulle ge en ökad kostnad på 243 kr/år, en bråkdel av den andel på ca 4,5 % av hushållens utgifter som enligt Energimyndigheten går till drivmedel.

På landsbygden skapas nya jobb främst i småföretag. Miljöpartiet vill sänka kostnaderna för att anställa och driva små och medelstora företag genom att sänka arbetsgivaravgiften kraftigt, särskilt för småföretagen, slopa sjuklöneansvaret och minska regelkrånglet. Vi vill genomföra statliga satsningar som ger förutsättning för nya jobb inom jordbruk, energiproduktion, skogsbruk och gröna innovationer. Det är bättre att bilbränslen tillverkas på den svenska landsbygden, än att olja köps från diktaturer. Det är bättre att skolor serverar mat från lokala lantbrukare som producerar mat på ett miljömässigt hållbart sätt och som lever upp till höga djurskyddskrav.

Sverige står inför tre stora utmaningar – den ekonomiska krisen, arbetslösheten och klimathotet. Om Sverige tar sig an dessa tre utmaningar tillsammans kan långsiktigt hållbara resultat uppnås.

Miljöpartiet har, till skillnad från den moderatledda regeringen i sju år, ännu inte påverkat vare sig genom ministerposter eller att ha suttit i regeringen. Jag vill gärna svara på mer av den kritik Bosarfve lyfter i sin insändare och bjuder därför in Moderaterna till en debatt där vi kan använda fler ord än insändaren medger.

Isabel Enström, regionråd och ordförande Miljöpartiet de gröna på Gotland

(Insändare publicerad i Gotlands Tidningar och Gotlands Allehanda 7 nov 2013)