NOMINERA TILL UTMÄRKELSEN GRÖNARE GOTLAND 2016

Utmärkelsen Grönare Gotland delas sedan 2012 ut av Miljöpartiet de Gröna på Gotland. Nu efterlyser vi nomineringar till 2016 års kandidater till utmärkelsen.

Bakgrund och kriterier

Sedan Miljöpartiet bildades har vi arbetat för ett hållbart samhälle i alla delarna – miljö, socialt och ekonomi – för en hållbar utveckling. Utmärkelsen Grönare Gotland delas ut av Miljöpartiet de Gröna på Gotland och går till en organisation, person, företag eller nätverk som under det gångna året utmärkt sig i överensstämmelse med Miljöpartiets ideologi och tre solidariteter

o        solidaritet med världens alla människor

o        solidaritet med kommande generationer

o        solidaritet med djur natur och det ekologiska systemet

Nomineringsförfarande

Vem som helst kan nominera senast 23 februari genom att skicka in sitt förslag med en motivering i nomineringsformuläret , till gotland@mp.se eller Miljöpartiet de gröna på Gotland, Adelsgatan 41, 621 57 Visby

Tidigare pristagare

Grönare Gotland utmärkelsen 2015 tilldelades Olov Söderdahl och Kristina Bohman Söderdahl från föreningen bevara Ojnareskogen:

För sitt mångåriga arbete för Ojnareskogen och Bästeträsk. Paret Olov Söderdahl och Kristina Bohman Söderdahl kämpar för att bevara ett gott vatten och höga och unika naturvärden. De arbetar enträget och sakligt, är hoppfulla och kunniga, men håller huvudet kallt och är väl medvetna om att ingenting är klart, förrän det är klart.

Grönare Gotland utmärkelsen 2014 delades av Orionskolans matsal och Elbil Gotland:

Orionskolan : "Eftersom de lagar god och näringsrik mat på råvaror som är ekologiska och/eller närproducerade. De använder till exempel gotländsk dinkelsikt, mejeriprodukter från Stafva och gör egna mjölksyrade grönsaker. Maten som de serverar är vegetarisk, klimatsmart och mycket uppskattad"

Elbil Gotland: "som arbetar för att förstärka utvecklingen av hållbar tillväxt på Gotland. Projektet verkar för att det ska rulla fler elbilar på de gotländska vägarna genom att sprida information om elfordon och arbetar för att etablera laddningsinfrastruktur på Gotland"

Grönare Gotland utmärkelsen 2013 tilldelades Magnus Ahlsten och Biogas Gotland:

…för deras otroliga uthållighet och kämparglöd i att etablera biogasen på ön. Magnus har genom sitt intresse för förnyelsebara energislag, så som vindkraft och biogas, medverkat på ett mycket handgripligt sätt till energiomställningen på Gotland. Han är initiativtagare till Biogas Gotland samt en av drivkrafterna bakom BroGas. Magnus har på detta sätt bidragit och visat att han vill medverka till ett mer hållbart samhälle.

Grönare Gotland utmärkelsen 2012 tilldelades Fältbiologerna med motiveringen:

För att ni med klarsynthet och brinnande engagemang för det ni
tror på varit tongivande i att, på Gotland och nationellt, ute i naturen
och i debatten, lyfta frågan om naturens och skogens värde, i sig
själva och som genererande av ekosystemtjänster, för nuvarande
och för kommande generationer.