Självförsörjning på riktigt

Vi vill se en jordbrukspolitik som minskar Sveriges ekologiska fotavtryck och som fungerar både goda och svåra år skriver Isabel Enström (MP) Regionråd, kandidat till riksdagen och regionfullmäktige tillsammans med Karolina Skog (MP) miljöminister och Jenny Lundström, (MP), ledamot i partistyrelsen.

Sommarens torka och långvariga värme har inneburit en oerhörd påfrestning för många lantbrukare. Sommaren har även satt fingret på sårbarheter i Sveriges beredskap och andra länders beredskap.Det är inte bara mat som importeras till Sverige, utan även jordbrukets så kallade insatsmedel. För att vi ska kunna producera livsmedel importeras drivmedel, konstgödsel, foder och kemikalier. Det handlar bland annat om olja och gödselmedel från Ryssland samt fodersoja från Brasilien.

I en omvärld där både geopolitik och klimat är i gungning kommer vi inte alltid kunna förlita oss på import av insatsmedel. Eller som det uttrycks i en rapport från MSB: Den bästa livsmedelsberedskapspolitiken för ett nytt civilt försvar är därför att införa politiska styrmedel och genomföra satsningar för att snabba på en omställning till fossilfritt lantbruk.Miljöpartiet vill se ett brett reformpaket för att göra det svenska lantbruket mer robust och mindre importberoende. Självförsörjande på riktigt, helt enkelt.

• Drivmedel är det mest kritiska vid en längre kris. Det är tydligt att omställningen till ett fossilfritt välfärdsland är viktig för krisberedskapen. För att främja omställningen till en fossilfri fordonsflotta vill vi införa en bonus för inköp av biogas- och eltraktorer.
  • Stallgödsel från svenska djur är en underutnyttjad resurs. För att snabbt optimera användningen av den svenska stallgödseln vill Miljöpartiet stimulera en teknikutveckling som underlättar transport och handel med stallgödsel.
  • Även djuren ska äta svenskt. Det finns stor potential att ersätta importerat sojafoder med svenskt växtprotein, t.ex. åkerböna och ärter. Miljöpartiet vill införa ett särskilt stöd till lantbrukare som odlar proteingrödor.
  • Lantbrukare måste få mycket bättre möjligheter att minska användningen av kemiska växtskyddsmedel. Därför vill Miljöpartiet inrätta ett nationellt centrum för miljösmart växtskydd. Det krävs även en utvecklad svensk växtförädling, bland annat med syftet att ta fram sorter som är mer motståndskraftiga mot torka.
  • Arbetet med att säkra den långsiktiga vattenförsörjningen måste stärkas.

När torkan slår mot Sverige med allvarliga konsekvenser för lantbrukare ökar givetvis behovet av import. Men klimatförändringarna drabbar hela världen. Att förlita sig på andras export av drivmedel, konstgödsel, foder och kemikalier fungerar inte när många länder drabbas samtidigt. Vi vill se en jordbrukspolitik som minskar Sveriges ekologiska fotavtryck och som fungerar både goda och svåra år.

Karolina Skog (MP) miljöminister

Isabel Enström (MP) Regionråd, kandidat till riksdagen och regionfullmäktige