Svar till ledarsidan: På en död planet finns inga jobb!
Isabel Enström och Daniel Heilborn svarar Gotlands Allehandas ledarskribent Mats Linder.
Mats Linder kritiserar i ledaren (GA 23/5) att vi i Miljöpartiet efterlyser ”en mer hållbar industri med mindre miljöpåverkan” samt att vi gärna skulle vilja ersätta Gotlandsfärjorna med fartyg som enbart behöver förnybara bränslen vilket i Linders värld då endast skulle kunna vara segelbåtar i trä.
Hela Miljöpartiets politik bygger på att hållbarhet är något som måste gälla för;
1. Miljön, utifrån att vi bara har EN planet och den ska räcka nu och till alla kommande generationer.
2. Människan och då avseende både arbetsvillkor, att vi ska må bra och inte utsättas för gifter samt att företag ska värdera sin personal som en resurs och att inte arbetskraft utnyttjas.
3. Ekonomin som måste vara långsiktigt hållbar och i balans där vi inte överutnyttjar resurser som även tillhör kommande generationer.
Vi är övertygade om att genom att satsa på arbeten som tar hänsyn till att både människan, miljön och ekonomin ska må bra så kan vi även skapa nya jobb. Gröna jobb inom till exempel förnybar energi, grön kemi eller återvinning är lokala jobb som bygger på samarbete – inte konkurrens om ändliga resurser.
Om brytning av jungfruliga resurser skulle betala sitt fulla pris där miljöpåverkan räknas in kommer forskning och lönsamheten i att hitta alternativ öka till exempel för att ta fram nya material och återvinna. Exempel med stor potential är till exempel ”waste mining”, återvinning av metaller från soptippar och upplag, samt ”urban mining”, där metalledningar tagna ur bruk återanvänds.
Ett projekt som bedrivs på Gotland är gårdsinsamlingen av metaller i samarbete mellan LF och ReAgro. Liknande initiativ kan skalas upp och därigenom minska behovet av att ta upp nya råvaror ur jordskorpan. Sverige ligger i dag efter i omställningsprocessen. I Tyskland har det under de senaste två åren skapats 40 000 jobb inom förnybar energiproduktion och fler arbetar i dag inom den sektorn än inom bilindustrin.
När det kommer till att ställa om våra transporter, där inkluderat färjetrafiken, så trafikerar sedan ett par år Viking Grace Östersjön driven på flytande naturgas. Steget därifrån till att gå på till exempel förnybar syntetisk biogas handlar bara om att med hjälp av omvandling av till exempel vindkraftsel producera denna gas. Island ställer om sina väg- och sjötransporter till vätgasdrift. Ett alternativ som även är möjligt på Gotland där vätgas skulle kunna genereras med vindel genom elektrolys. Vi kan göra ön mindre beroende av oljeimport.
Miljöpartiet och vi som skriver detta inlägg beklagar djupt den personliga oro som de anställda på Nordkalk utsatts för i den långa domstolsprövningen och genom varslet. Miljöpartiets önskan är att långsiktigt trygga våra gemensamma resurser och för detta krävs det också jobb som är långsiktigt hållbara för både anställda, miljö och ekonomiskt. Vi arbetar utifrån vår övertygelse och argumenterar för hur vi ser att detta kan ske. För att stärka Gotland, gotlänningarna, våra barn och barnbarn nu och i framtiden.
Isabel Enström, ordförande och kandidat till regionfullmäktige (MP)
Daniel Heilborn, kandidat till regionfullmäktige (MP)
Publicerad i Gotlands Allehanda 2014-05-27Mats Linder 2014-05-25 och 2014-05-28