Dags att öppna upp för kulturevenemang

Det är hög tid att se över reglerna för publika sammankomster och öppna upp för kulturevenemang skriver 51 miljöpartister från hela landet i SvD, däribland Lena Berglund i Falkenberg, Kent-Ove Bengtsson i Laholm och Jan Riise, ordf MP Halland.
Vi ser alla hur kulturen blöder. Coronakrisen har slagit stenhårt mot den bransch som vi älskar så mycket. Det är små likaväl som stora artister och kulturskapare som drabbas, och även om de större säkert har marginaler så de klarar sig, så sysselsätter de en hel rad närbesläktade näringar, som scenarbetare, ljud- och ljustekniker, logistik- och transportsektor, restaurang- och livsmedelsnäring och många fler.

Vi är många miljöpartister som anser att kulturminister Amanda Lind på ett orättfärdigt sätt fått skulden för den situation som uppkommit. Faktum är att Amanda Lind agerade snabbt och resolut när krisen var ett faktum. Kulturministern har utarbetat och drivit igenom fyra omfattande stödpaket till kulturlivet samt två till mediesektorn. Totalt handlar det om nästan 1,7 miljarder kronor till arrangörer av kultur, scenkonstinstitutioner och museer, frilansande konstnärer och kulturskapare, kommuner och regioner, medier och många fler. Det är åtgärder som saknar motstycke i vårt land.

Men det betyder inte att kulturlivet är räddat. Nu måste också regelverket för smittbekämpningen uppdateras så att kulturverksamheter så smått kan komma igång, givetvis utan att smittskyddsarbetet äventyras. Det är bruket av ordningslagen som gör att människor kan trängas i tusental i köpcentrum, badstränder och i kollektivtrafiken, men om en anlitad artist halar fram en gitarr betraktas det som allmän sammankomst och är därmed förbjudet. Det är en absurd och orimlig ordning. Det är inrikesminister Mikael Damberg som ansvarar för ordningslagen och därmed har ansvaret att rätta till detta.

Det främjar inte heller smittskyddsarbetet. När människor ser att folk trängs i köpcentret, men att 50 personer inte ens med väl tilltagen fysisk distans kan uppleva en konsert tillsammans, skapar denna brist på logik en känsla av att reglerna inte är genomtänkta. Det underminerar smittskyddsstrategin. När människor inte har förtroende för strategin är risken stor att dess riktlinjer inte efterlevs. Därför är det viktigt att hitta en utformning som uppfattas som logisk och vettig och möjliggör kulturlivets successiva återstart, utan att smittskyddsarbetet äventyras.

Det är rimligt att 50 eller fler personer kan samlas så länge åtgärder för att minska smittspridning kan upprätthållas. Musikälskare smittar inte mer än shopparna i köpcentret eller soldyrkarna på stranden. Här måste Mikael Damberg agera och svara upp mot Amanda Linds engagemang för kulturlivet och se till att rimliga regler tas fram så att konserter och andra kulturverksamheter kan genomföras.

Men fler åtgärder behövs. Det måste upprättas en dialog mellan kulturlivets aktörer och Folkhälsomyndigheten, så att kulturens perspektiv löpande kommer myndigheten till del. Vidare behöver våra frilansare och egenföretagare få verkningsfulla stöd under den akuta krisen samt tillgång till fungerande trygghetssystem såväl under krisen som på sikt. De krisstöd som Amanda Lind genomfört behöver förlängas eftersom restriktioner alltjämt kommer att behöva ligga kvar i någon form. Det måste få kosta pengar att rädda vårt kulturliv. Strama statsfinanser i all ära, men systemen är trots allt till för människorna och inte tvärtom.

Madeleine Jonsson
kulturnämnden Västra Götalandsregionen
Thereze Almström
kulturnämnden Göteborgs Stad och Göteborgs Stadsteater