Hela Halland en valkrets

Hallands 8 ombud till extrakongressen i januari och den ordinarie i oktober fördelas på ett lite nytt sätt. Det beslöt en enig distriktsstämma i lördags.
Den extrainsatta kongressen den 31 januari för att välja nytt språkrör har lett till eextra distriktsstämmor och medlemsmöten i runt om i landet för att kunna utse ombud till både extra kongressen i januari och den ordinarie i mitten av oktober 2021.

En enig stämma antog distriktsstyrelsens förslag att låta Halland vara en enda valkrets, i stället för fem olika som tidigare. På så sätt, förklarade distriktsstyrelsens ordförande Jan Riise, gör vi det lite tydligare att vi i första hand ser Halland som en helhet, inte som sex olika lokalavdelningar.

De åtta ombuden utses som tidigare av lokalavdelningarna, på så sätt att alla avdelningar får utse ett ombud var, med undantag för Halmstad och Kungsbacka som utser två ombud vardera. Det är antalet medlemmar i resp avdelnng som avgör hur ombuden fördelas.

Ombuden är distriktets representanter vid kongresserna. De företräder alltså distriktet i första hand; därför kommer samtliga ombud att kallas till möte(n) framöver för att diiskutera t ex om det finns underlag för ett gemensamt stöd för någpn kandidat.

För mer information, kontakta Jan Riise, jan.riise@mp.se