Klimatanpassning av sjukhus och andra lokaler för regionens verksamhet

Hur ser planerna ut för klimatanpassning av Region Hallands alla byggnader – inte minst sjukhusen? Har vi ett skydd mot extremväder som räcker till? Miljöpartiet ställer en interpellation (fråga) till Regionstyrelsens ordförande Mikaela Waltersson.
Miljöpartiet brukar fråga om – och föreslå åtgärder – som minskar utsläppen av klimatpåverkande ämnen såsom lustgas och koldioxid. Den här interpellationen handlar om hur vi skyddar våra verksamheter mot effekterna av extremväder till följd av klimatpåverkan. Interpellationen ställs till regionstyrelsens ordförande. Hade det varit möjligt att ställa en interpellation till flera ordförande hade vi gjort det, för det politiska ansvaret finns som vi ser det också i åtminstone driftnämnden Hallands sjukhus, driftnämnden Närsjukvård och
driftnämnden Regionservice.

I somras blev det återigen skyfall på flera orter med översvämningar, bland annat på sjukhuset i Kristianstad.

Vi undrar:
1. Har Region Halland gjort riskanalyser när det gäller extremväder för sjukhus, vårdcentraler och andra lokaler som är kritiska för verksamheten?
2. Finns det handlingsplaner för vad som ska göras vid översvämningar vid sjukhus, vårdcentraler och andra lokaler som är kritiska för verksamheten?
3. Bidrar vi som fastighetsägare själva till att mildra effekterna för oss själva och våra grannar genom att tex dra ner på mängden hårda ytor och ha fler gröna ytor som kan absorbera vatten och ha en genomtänkt dagvattenhantering?

Maria Losman och Svein Henriksen
Miljöpartiet